Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAP-B8HHHE
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Lucia Menezes de Andradept_BR
dc.contributor.referee1Nisio Antonio Teixeira Ferreirapt_BR
dc.contributor.referee2Luiz Carlos Gonçalves de Oliveira Juniorpt_BR
dc.contributor.referee3Érika Savernini Lopespt_BR
dc.contributor.referee4José Ricardo da Costa Miranda Juniorpt_BR
dc.creatorUrsula de Almeida Roselept_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T08:11:31Z-
dc.date.available2019-08-13T08:11:31Z-
dc.date.issued2017-10-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAP-B8HHHE-
dc.description.abstractThis thesis investigates Benny´s Video (1992), Funny Games (1997) and Hidden (Caché, 2005), three films from the austrian-german movie diretor Michael Haneke, regarding what we named image detour. The term was used as reference to manipulative videografic resources, like rewinding, fast-forwarding and pausing these movies´ images, by it´s characters. Those reflexive devices are employed with different purposes, and in diverse circumstances, and reveal fundamental aspects from Haneke´s work. From strategies of identification and distance, the director constructs a rigid and controlling cinema, which problematizes the artifices of cinematographic representation, which unfolds its acid criticism to the postmodern society and Hollywood mainstream cinema.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese coteja O Vídeo de Benny (Benny´s Video, 1992), Violência Gratuita (Funny Games, 1997) e Caché (2005), três filmes do diretor austríaco-alemão Michael Haneke, a partir do que se denominou desvios na imagem. O termo foi utilizado como referência a recursos videográficos de manipulação, tais como rebobinar, acelerar e pausar as imagens desses filmes, pelos seus personagens. Esses mecanismos reflexivos são empregados com diferentes fins, e em circunstâncias diversas, revelando aspectos fundamentais da obra de Haneke. A partir de estratégias de identificação e distanciamento, o diretor constrói um cinema rígido e controlador que problematiza os artifícios da representação cinematográfica, dando a ver sua ácida crítica à sociedade pós-moderna e ao cinema mainstream hollywoodiano.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPós-modernidadept_BR
dc.subjectMichael Hanekept_BR
dc.subjectMise en scènept_BR
dc.subjectReflexividadept_BR
dc.subjectRecurso videográficopt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subject.otherHaneke, Michaelpt_BR
dc.subject.otherDiretores e produtores de cinemapt_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.titleDesvios na imagem - acerca de um cinema sobre o controle: um estudo dos filmes O vídeo de Benny, Violência gratuita e Caché, de Michael Hanekept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tesefinalcorrigidaursularoselle.pdf11.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.