Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/EBAP-B8HHHE
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Ana Lucia Menezes de Andrade | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Nisio Antonio Teixeira Ferreira | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Luiz Carlos Gonçalves de Oliveira Junior | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Érika Savernini Lopes | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | José Ricardo da Costa Miranda Junior | pt_BR |
dc.creator | Ursula de Almeida Rosele | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-13T08:11:31Z | - |
dc.date.available | 2019-08-13T08:11:31Z | - |
dc.date.issued | 2017-10-21 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/EBAP-B8HHHE | - |
dc.description.abstract | This thesis investigates Benny´s Video (1992), Funny Games (1997) and Hidden (Caché, 2005), three films from the austrian-german movie diretor Michael Haneke, regarding what we named image detour. The term was used as reference to manipulative videografic resources, like rewinding, fast-forwarding and pausing these movies´ images, by it´s characters. Those reflexive devices are employed with different purposes, and in diverse circumstances, and reveal fundamental aspects from Haneke´s work. From strategies of identification and distance, the director constructs a rigid and controlling cinema, which problematizes the artifices of cinematographic representation, which unfolds its acid criticism to the postmodern society and Hollywood mainstream cinema. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta tese coteja O Vídeo de Benny (Benny´s Video, 1992), Violência Gratuita (Funny Games, 1997) e Caché (2005), três filmes do diretor austríaco-alemão Michael Haneke, a partir do que se denominou desvios na imagem. O termo foi utilizado como referência a recursos videográficos de manipulação, tais como rebobinar, acelerar e pausar as imagens desses filmes, pelos seus personagens. Esses mecanismos reflexivos são empregados com diferentes fins, e em circunstâncias diversas, revelando aspectos fundamentais da obra de Haneke. A partir de estratégias de identificação e distanciamento, o diretor constrói um cinema rígido e controlador que problematiza os artifícios da representação cinematográfica, dando a ver sua ácida crítica à sociedade pós-moderna e ao cinema mainstream hollywoodiano. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Pós-modernidade | pt_BR |
dc.subject | Michael Haneke | pt_BR |
dc.subject | Mise en scène | pt_BR |
dc.subject | Reflexividade | pt_BR |
dc.subject | Recurso videográfico | pt_BR |
dc.subject | Cinema | pt_BR |
dc.subject.other | Haneke, Michael | pt_BR |
dc.subject.other | Diretores e produtores de cinema | pt_BR |
dc.subject.other | Cinema | pt_BR |
dc.title | Desvios na imagem - acerca de um cinema sobre o controle: um estudo dos filmes O vídeo de Benny, Violência gratuita e Caché, de Michael Haneke | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tesefinalcorrigidaursularoselle.pdf | 11.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.