Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-854NCQ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Francisca Izabel Pereira Macielpt_BR
dc.contributor.referee1Cleonara Maria Schwartzpt_BR
dc.contributor.referee2Isabel Cristina Alves da Silva Fradept_BR
dc.creatorKatia Gardenia Henrique da Rocha Campelopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T22:08:35Z-
dc.date.available2019-08-14T22:08:35Z-
dc.date.issued2007-09-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-854NCQ-
dc.description.abstractThe objective of this research was to inventory the primary books used in Minas Gerais from 1930 to 1945. Were used as theoretical-conceptual references the studies and researches of school culture and school shape to analyze the sources of the studied period, that were: school books with sent and received mails, register books of the materials received at school, books from school libraries, registers books of school accounts departments, Elementary Teaching Programs, Diário Oficial newspaper, laws and state decrees. The work is divided into four chapters. The first chapter includes studies that have investigated school culture, the school shape or grammar, didactic books, primary books and the history of the literacy process as well as Julia (2001), Viñao Frago (1995), Faria Filho (2003, 2004), Vidal (2005), Choppin (1998), Chartier (1999), Maciel (2001, 2003) and finally, the theoretical-methodological aspects that were basic to the development of this research . The second chapter analyzes the legislation which dictated the didactic books of that period, the conditions which existed when this legislation were passed, its influence on education, especially primary teaching. The third chapter discusses literacy in Minas Gerais in terms of the relationship between the educational practices of the educational actors, the circulation process and the use of primary books. Additionally, the relationship between the primary books prescribed by the government and those which were adopted at Minas Gerais schools, evidence the tensions and conflicts experienced in that process. The fourth and last chapter discuss the singularity of Minas Gerais in relation to the primary books adopted at schools, in addition to the distribution of this material in different regions of this state. This research not only stated the titles of the primary books used in Minas Gerais but it also offers an understanding the role primary books played in the history of literacy in the state. .pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desta pesquisa é inventariar as cartilhas que circularam em Minas Gerais, no período de 1930 a 1945. Utilizaram-se como referenciais teórico- conceituais os estudos e as pesquisas sobre cultura e forma escolar para a análise das fontes do período estudado, que foram: livros de grupos escolares com correspondências expedidas e recebidas; livros de carga e recarga de material; livros das bibliotecas escolares; livros da caixa escolar; Programas do Ensino Elementar; Diário Oficial; leis e decretos estaduais. Nosso trabalho está dividido em quatro capítulos. No primeiro, são abordados os estudos que investigam a cultura escolar, a forma ou a gramática escolar, o livro didático, as cartilhas de alfabetização, a história do processo de alfabetização, e os aspectos teórico- metodológicos que fundamentaram o desenvolvimento da pesquisa; para tanto dialogamos com Julia (2001), Viñao Frago (1995), Faria Filho (2003, 2004), Vidal (2005), Choppin (1998), Chartier (1999), Maciel (2001, 2003). No segundo, analisamos: a legislação que referendou o livro didático na época investigada, as condições em que essas legislações foram construídas, os reflexos destas na educação, especialmente no ensino primário. No terceiro, buscamos tecer um cenário da alfabetização mineira, no período pesquisado, a partir do entrelaçamento existente entre as práticas dos atores educacionais e os processos de circulação e usos das cartilhas. Analisamos também, no terceiro capítulo, a relação entre as cartilhas prescritas pelo governo e as adotadas nas escolas mineiras, evidenciando as tensões e os conflitos vivenciados nesse processo. No quarto e último capítulo, discutimos a singularidade de Minas Gerais em relação às cartilhas adotadas nas escolas, bem como a distribuição desse material nas diversas regiões do Estado. A pesquisa permitiu não apenas conhecer os títulos das cartilhas que circularam em Minas Gerais, mas também compreender parte da história da alfabetização mineira.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectalfabetizaçãopt_BR
dc.subjectCartilha de alfabetizaçãopt_BR
dc.subjectCultura escolarpt_BR
dc.subjectHistória dapt_BR
dc.subjectLivro didáticopt_BR
dc.subject.otherLivros didáticospt_BR
dc.subject.otherAlfabetização  Historiapt_BR
dc.subject.otherAlfabetização  Estudo e ensino pt_BR
dc.titleCartilhas de alfabetização: subsídios para a compreensão da história da alfabetização mineira (1930-1945)pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_katia_gardenia.pdf636.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.