Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-8M6HZ5
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Maria Rabelo Gomespt_BR
dc.contributor.advisor-co1MARCIO GOLDMANpt_BR
dc.contributor.referee1Luiz Alberto Oliveira Goncalvespt_BR
dc.contributor.referee2Nilma Lino Gomespt_BR
dc.contributor.referee3Jocelio Teles dos Santospt_BR
dc.contributor.referee4Amauri Carlos Ferreirapt_BR
dc.creatorRenata Silva Bergopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T11:17:56Z-
dc.date.available2019-08-10T11:17:56Z-
dc.date.issued2010-04-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-8M6HZ5-
dc.description.abstractWhat a umbanda temple located in a borough in the outskirts of Belo Horizonte (MG) has to reveal to us about learning processes is the theme of this theses. Thought from an ethnographic incursion into the universe of daily practices of umbandists, the study tries to identify and describe a native model of making umbandists process to be comprehended through the theoric help of Lave e Wenger (1991) as a type of situated learning, and through Ingold (2000) as education of attention and process of habilitation. It is, therefore, a research about ways of thinking and acting of the members of a community of practice specific, keeping in its core the discussion regarding learning as part of the process of becoming, making an umbandist.pt_BR
dc.description.resumoO que um terreiro de umbanda, localizado em um bairro da periferia de Belo Horizonte (MG), tem a revelar sobre processos de aprendizagem na prática é o tema dessa tese. Elaborado a partir de uma incursão etnográfica no universo das práticas cotidianas de umbanda, o estudo buscou identificar e descrever um modelo nativo de produção de umbandistas processo que pode ser compreendido, com auxílio teórico de Lave e Wenger (1991) como aprendizagem situada, e com Ingold (2000) como educação da atenção e processo de habilitação. Trata-se, pois, de uma pesquisa sobre os modos de pensar e agir dos membros de uma comunidade de prática específica, estando em seu cerne a discussão a respeito da aprendizagem como parte do processo de vir a ser, de se produzir, umbandista.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectcomunidade de práticapt_BR
dc.subjectaprendizagempt_BR
dc.subjectumbandapt_BR
dc.subject.otherUmbandapt_BR
dc.subject.otherSociologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherAprendizagem experimentalpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação comunitariapt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.titleQuando O SANTO chama: O terreiro de umbanda como contexto de aprendizagem na práticapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_renata_silva_bergo.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.