Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-8M6HZ5
Type: Tese de Doutorado
Title: Quando O SANTO chama: O terreiro de umbanda como contexto de aprendizagem na prática
Authors: Renata Silva Bergo
First Advisor: Ana Maria Rabelo Gomes
First Co-advisor: MARCIO GOLDMAN
First Referee: Luiz Alberto Oliveira Goncalves
Second Referee: Nilma Lino Gomes
Third Referee: Jocelio Teles dos Santos
metadata.dc.contributor.referee4: Amauri Carlos Ferreira
Abstract: O que um terreiro de umbanda, localizado em um bairro da periferia de Belo Horizonte (MG), tem a revelar sobre processos de aprendizagem na prática é o tema dessa tese. Elaborado a partir de uma incursão etnográfica no universo das práticas cotidianas de umbanda, o estudo buscou identificar e descrever um modelo nativo de produção de umbandistas processo que pode ser compreendido, com auxílio teórico de Lave e Wenger (1991) como aprendizagem situada, e com Ingold (2000) como educação da atenção e processo de habilitação. Trata-se, pois, de uma pesquisa sobre os modos de pensar e agir dos membros de uma comunidade de prática específica, estando em seu cerne a discussão a respeito da aprendizagem como parte do processo de vir a ser, de se produzir, umbandista.
Abstract: What a umbanda temple located in a borough in the outskirts of Belo Horizonte (MG) has to reveal to us about learning processes is the theme of this theses. Thought from an ethnographic incursion into the universe of daily practices of umbandists, the study tries to identify and describe a native model of making umbandists process to be comprehended through the theoric help of Lave e Wenger (1991) as a type of situated learning, and through Ingold (2000) as education of attention and process of habilitation. It is, therefore, a research about ways of thinking and acting of the members of a community of practice specific, keeping in its core the discussion regarding learning as part of the process of becoming, making an umbandist.
Subject: Umbanda
Sociologia educacional
Aprendizagem experimental
Educação
Educação comunitaria
Aprendizagem
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-8M6HZ5
Issue Date: 15-Apr-2010
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_renata_silva_bergo.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.