Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/FAED-8DBJ3J
Type: | Tese de Doutorado |
Title: | O que podemos fazer juntos?: encontros potentes e produção da alegria no espaço de uma não-escola imaginada |
Authors: | Ellen de Cassia Sousa Parrela |
First Advisor: | Rogerio Cunha de Campos |
First Referee: | Bernardina Maria de Sousa Leal |
Abstract: | Tentando uma conciliação entre a Teoria dos Afetos, de Spinoza, e a Ontologia das Forças, de Nietzsche, este trabalho busca elementos para pensar a aprendizagem como movimento que coincide com a constituição de um campo problemático instituído na composiçãoespontânea entre os corpos-mentes e incrementado pela produtividade própria desses encontros. Como figura de ativação do pensamento, inventa um espaço de aprendizagem que seja favorável ao livre fluxo das forças e à criação estética, que proceda por transvaloração dos poderes morais comumente atribuídos à escola em direção a nãoescola,lugar onde se valida o poder indiciário da alegria. |
Abstract: | At the attempt of conciliation between Spinoza´s theory of affection and Nietzsche´s ontology of forces, this work searches for elements which may help thinking about the learning process as a movement that coincides with the establishing of a problematic field institutedduring spontaneous composition between mind-bodies, a field which is enriched by the productivity of the encounter itself. As a figure of thought activation, it forges a learning space which is favorable to the free flux of forces and aesthetic creation, a space that procedes by transvaluating the moral powers usually attributed to school towards non-school, the place where the evidentiary power of joy is validated. |
Subject: | Aprendizagem Educação Filosofia |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/FAED-8DBJ3J |
Issue Date: | 30-Mar-2010 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_pronta___formatada.pdf | 817.59 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.