Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAED-8DBJ3J
Type: Tese de Doutorado
Title: O que podemos fazer juntos?: encontros potentes e produção da alegria no espaço de uma não-escola imaginada
Authors: Ellen de Cassia Sousa Parrela
First Advisor: Rogerio Cunha de Campos
First Referee: Bernardina Maria de Sousa Leal
Abstract: Tentando uma conciliação entre a Teoria dos Afetos, de Spinoza, e a Ontologia das Forças, de Nietzsche, este trabalho busca elementos para pensar a aprendizagem como movimento que coincide com a constituição de um campo problemático instituído na composiçãoespontânea entre os corpos-mentes e incrementado pela produtividade própria desses encontros. Como figura de ativação do pensamento, inventa um espaço de aprendizagem que seja favorável ao livre fluxo das forças e à criação estética, que proceda por transvaloração dos poderes morais comumente atribuídos à escola em direção a nãoescola,lugar onde se valida o poder indiciário da alegria.
Abstract: At the attempt of conciliation between Spinoza´s theory of affection and Nietzsche´s ontology of forces, this work searches for elements which may help thinking about the learning process as a movement that coincides with the establishing of a problematic field institutedduring spontaneous composition between mind-bodies, a field which is enriched by the productivity of the encounter itself. As a figure of thought activation, it forges a learning space which is favorable to the free flux of forces and aesthetic creation, a space that procedes by transvaluating the moral powers usually attributed to school towards non-school, the place where the evidentiary power of joy is validated.
Subject: Aprendizagem
Educação  Filosofia
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/FAED-8DBJ3J
Issue Date: 30-Mar-2010
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_pronta___formatada.pdf817.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.