Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAFI-9FBPTL
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1André Guimarães Brasilpt_BR
dc.contributor.referee1Cesar Geraldo Guimaraespt_BR
dc.contributor.referee2Anita Silva Leandropt_BR
dc.creatorSiomara Gomes Fariapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T00:32:13Z-
dc.date.available2019-08-11T00:32:13Z-
dc.date.issued2013-05-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAFI-9FBPTL-
dc.description.abstractThe research investigates the presence and use of archive images in Harun Farockis cinema, specifically in the movie Images of the World and Inscriptions of the War (Bilder der Welt und Inschrift des Krieges, 1988). The work of this Czech filmmaker that lives in Germany, problematizes, in general lines, the forms of exercise of power, whether those that emerge from geopolitical conflicts, whether those that are disseminated through the most diverse social practices (forms ofcontrol and monitoring, technologies of production and circulation of images, strategies of consumption, information and advertising). The study covers the relationship between the archive images and the historical processes triggered by these records, seeking to observe how Farocki assembles the images in films that evoke the past in its own materiality. The work focuses, in particular, at the analysis of the discursive operations of the archives as vestige-images and testimony-images.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa investiga a presença e a utilização das imagens de arquivo no cinemade Harun Farocki, especificamente no filme Imagens do Mundo e Inscrições da Guerra (Bilder der Welt und Inschrift des Krieges,1988). O trabalho desse cineasta tcheco, radicado na Alemanha, problematiza, em linhas gerais, as formas de exercício do poder, sejam as que emergem dos conflitos geopolíticos, sejam as que se disseminam por meio das mais diversas práticas sociais (formas de controle e vigilância, tecnologias de produção e circulação de imagens, estratégias do consumo, da informação e da publicidade). Este estudo abrange a relação entre as imagens de arquivo e os processos históricos acionados por esses registros, buscando observar como Farocki monta as imagens em filmes que evocam o passado em sua própria materialidade. O trabalho se volta, concretamente, para a análise das operações discursivas dos arquivos como imagens-vestígio e imagenstestemunho.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArquivopt_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectMontagempt_BR
dc.subjectVestígiopt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subject.otherBilder der Welt und Inschrift des Krieges (Filme)pt_BR
dc.subject.otherFarocki, Harunpt_BR
dc.subject.otherComunicaçãopt_BR
dc.subject.otherComunicação de massapt_BR
dc.subject.otherArquivospt_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.titleMemória, vestígio e montagem: um estudo sobre o arquivo em Imagens do mundo e inscrições de guerra, de Harun Farockipt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao___versao_definitiva__1_.pdf44.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.