Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XPHWU
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mauricio Alves Loureiropt_BR
dc.contributor.referee1Andre Cavazotti e Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Mauricio Freire Garciapt_BR
dc.contributor.referee3Paulo Augusto Castagnapt_BR
dc.creatorJosineia Godinhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T17:31:49Z-
dc.date.available2019-08-09T17:31:49Z-
dc.date.issued2008-04-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XPHWU-
dc.description.abstractThe rite of Mass shows the liturgical uniformity developed by the Roman Catholic Church in the course of several centuries. Due to the great dissemination of Catholicism, the Mass ordinary was the most used text in the entire history of music, but the desired uniformity in the liturgical level was never reached in its musical counterpart, even though the Church made many attempts in order to regulate it. The focus of this study is the musical composition of Masses in Minas Gerais (Brazil) in the 18th and 19th centuries, trying to find out common stylistic tendencies, relations betweenthese tendencies and general contemporary European stylistic traits and, finally, if these pieces follow or not liturgical regulations regarding sacred music. The conceptual framework of this research is based on two movements that had great influence on the ideas about liturgy and sacred music of that time: the Enlightenment and the Cecilianism.pt_BR
dc.description.resumoNo formulário da Missa fica explicita a uniformidade litúrgica desenvolvida pela Igreja Católica Romana no decorrer dos séculos. Pela grande expansão do Catolicismo, o texto do ordinário da Missa foi o mais usado pelos compositores em toda a história da música, mas a uniformidade desejada no campo litúrgico nunca foi alcançada no plano musical, independentemente das tentativas de regulamentação por parte da Igreja. Este trabalho enfoca a composição para Missas em Minas Gerais, nos séculos XVIII e XIX, visando detectar tendências estilísticas em comum entre os compositores, as relações dessas tendências com as linhas estilísticas gerais observadas na Europa, no mesmo período e, finalmente, a conformidade, ou não, das obras com as especificações litúrgicas relativas à música. Nesta investigação, servirão como base as linhas estabelecidas por duas correntes de pensamento de grande impacto para a compreensão da liturgia e da música sacra: o iluminismo e o cecilianismo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIluminismopt_BR
dc.subjectMúsica Sacrapt_BR
dc.subjectCecilianismopt_BR
dc.subject.otherMissas (Musica) Minas Gerais Séc XVIII-XIXpt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherLiturgia (Música)pt_BR
dc.subject.otherCanções sacraspt_BR
dc.titleDo Iluminismo ao Cecilianismo: a música mineira para a missa nos séculos XVIII e XIXpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_josin_ia___do_iluminismo_a_cecilianismo.pdf3.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.