Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XPHWU
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Do Iluminismo ao Cecilianismo: a música mineira para a missa nos séculos XVIII e XIX
Authors: Josineia Godinho
First Advisor: Mauricio Alves Loureiro
First Referee: Andre Cavazotti e Silva
Second Referee: Mauricio Freire Garcia
Third Referee: Paulo Augusto Castagna
Abstract: No formulário da Missa fica explicita a uniformidade litúrgica desenvolvida pela Igreja Católica Romana no decorrer dos séculos. Pela grande expansão do Catolicismo, o texto do ordinário da Missa foi o mais usado pelos compositores em toda a história da música, mas a uniformidade desejada no campo litúrgico nunca foi alcançada no plano musical, independentemente das tentativas de regulamentação por parte da Igreja. Este trabalho enfoca a composição para Missas em Minas Gerais, nos séculos XVIII e XIX, visando detectar tendências estilísticas em comum entre os compositores, as relações dessas tendências com as linhas estilísticas gerais observadas na Europa, no mesmo período e, finalmente, a conformidade, ou não, das obras com as especificações litúrgicas relativas à música. Nesta investigação, servirão como base as linhas estabelecidas por duas correntes de pensamento de grande impacto para a compreensão da liturgia e da música sacra: o iluminismo e o cecilianismo.
Abstract: The rite of Mass shows the liturgical uniformity developed by the Roman Catholic Church in the course of several centuries. Due to the great dissemination of Catholicism, the Mass ordinary was the most used text in the entire history of music, but the desired uniformity in the liturgical level was never reached in its musical counterpart, even though the Church made many attempts in order to regulate it. The focus of this study is the musical composition of Masses in Minas Gerais (Brazil) in the 18th and 19th centuries, trying to find out common stylistic tendencies, relations betweenthese tendencies and general contemporary European stylistic traits and, finally, if these pieces follow or not liturgical regulations regarding sacred music. The conceptual framework of this research is based on two movements that had great influence on the ideas about liturgy and sacred music of that time: the Enlightenment and the Cecilianism.
Subject: Missas (Musica) Minas Gerais Séc XVIII-XIX
Musica
Liturgia (Música)
Canções sacras
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XPHWU
Issue Date: 30-Apr-2008
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_josin_ia___do_iluminismo_a_cecilianismo.pdf3.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.