Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-894NVT
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria do Ceu Diel de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Milton José de Almeidapt_BR
dc.contributor.referee2Flavio de Lemos Carsaladept_BR
dc.contributor.referee3Maria Regina Emery Quitespt_BR
dc.contributor.referee4Luciano Migliacciopt_BR
dc.creatorAnamaria Ruegger Almeida Nevespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T17:10:33Z-
dc.date.available2019-08-14T17:10:33Z-
dc.date.issued2010-06-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-894NVT-
dc.description.abstractOn my research, I looked for a balance between Thought and Techno-science. As an art conservator, I am worried about the decisions for restoration treatments, mainly the pictorial ones. I believe that decision taking needs to be preceded and accompanied by a critical judgment, which is developed not only through discussions and debates with partner meetings, but also, studying various knowledge areas. The art works are represented on our culture by their Aesthetics and History, as witnesses of their time and place. I am aware that technology development is a hallmark of the present age and, obviously, its utilization on Conservation is very important because it yields new technical resources. On the other hand, I ask if theory and critical judgment are being applied during the decision taking or, in other words, during the moment when the best treatment is defined. Through the Art of Memory, Iwalked on ways that introduced me to the conservation theorists, to the philosophers, to the frescoes treatises and also to the physicists and mathematicians. I selected, as an Agent Image to explore my thoughts, the restoration via Computer-based Recomposition process, developed by the Physics Department of the Padua University in Italy, for the AndreaMantegna frescoes painted on the Ovetari Chapel in the Eremite Church in the same city. I looked for a relationship between different ideas, presenting new and old views in the search for a theoretical support for the decisions related to pictorial treatments which consider the Aesthetical meanings on art works. I reinforce the necessity of understanding the art work on all concepts: historic, artistic and cultural, and also its place on time and location, choosing decisions for each specific situation and moment. I looked for the dialog with other wallpainting restorations experiences and I also present another Computer-based Recomposition restoration process developed and carried out at the Polytechnique University of Valencia in Spain. Without intentions to compare methods or results, but understand the Visual Pedagogy that results of a restored art work.pt_BR
dc.description.resumoNestes escritos, busquei o equilíbrio entre o Pensamento e a Tecnociência. Como restauradora de obras de arte, preocupei-me com as decisões tomadas para as intervenções restaurativas, especialmente nos tratamentos pictóricos. Acreditei que a tomada de decisão deve serantecedida e acompanhada de um juízo crítico, que é desenvolvido não só com discussões entre colegas, mas com estudos entre as diversas áreas do conhecimento. As obras de arte estão representadas na nossa cultura, não só pela Estética, mas também, pela História comotestemunhas de tempo e lugar. É uma característica da atualidade o grande avanço tecnológico e, consequentemente, a sua utilização e desenvolvimento na área da Conservação, o que é muito bom, porque permite aos profissionais o uso de novos recursos técnicos. Por outro lado, questiono se o pensamento teórico e o juízo crítico têm sido buscados nos momentos de decisões, ou seja, no momento de se definir qual o melhor tratamento a ser realizado. Através da Arte da Memória percorri caminhos que me levaram aos teóricos da restauração, aos filósofos, aos tratadistas da arte do afresco e também aos físicos e matemáticos. Escolhi como Imagem Agente para expandir o meu pensamento, a restauração pelo processo da AnastiloseInformática, desenvolvido no Departamento de Física da Universidade de Pádua, Itália, para os afrescos de Andrea Mantegna pintados na Capela Ovetari na Igreja dos Eremitas, nessa mesma cidade. Procurei uma relação entre diferentes linhas de pensamento, apresentandotextos antigos e novos, na tentativa de encontrar um suporte teórico para as decisões no que se refere ao tratamento pictórico, respeitando o tratamento estético em obras de arte. Reforcei a necessidade de se compreender a obra nos seus contextos históricos, artístico e cultural, como também na sua afirmação no tempo e no espaço, diferenciando decisões para cada caso e momento específico. Busquei dialogar com outras experiências de restauração de pinturas murais e apresento a restauração pelo processo de Anastilose Informática desenvolvida naUniversidade Politécnica de Valencia, Espanha. Sem pretender comparar métodos ou resultados, mas interar a pedagogia visual que resulta de uma obra restaurada.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRestauraçãopt_BR
dc.subjectTecnociênciapt_BR
dc.subjectAndrea Mantegnapt_BR
dc.subject.otherCritica de artept_BR
dc.subject.otherArte Conservação e restauração Processo decisoriopt_BR
dc.subject.otherEsteticapt_BR
dc.subject.otherArte Filosofiapt_BR
dc.subject.otherMantegna, Andrea, 1431-1506 Pintura Conservação e restauraçãopt_BR
dc.titleUm banquete de ideias: o juízo crítico na restauração do afresco de Andrea Mantegnapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
um_banquete_de_ideias.pdf4.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.