Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-9EHH7R
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Antonio Barreto Hildebrandopt_BR
dc.contributor.referee1Nara Waldemar Keisermanpt_BR
dc.contributor.referee2Ines Alcaraz Maroccopt_BR
dc.contributor.referee3Luiz Otavio Carvalho Goncalves de Souzapt_BR
dc.contributor.referee4Sara Del Carmen Rojo de La Rosapt_BR
dc.creatorDaniel Furtado Simoes da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T03:08:06Z-
dc.date.available2019-08-11T03:08:06Z-
dc.date.issued2013-09-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-9EHH7R-
dc.description.abstractWe intend to investigate the ramifications that the contemporary scene puts for the actor in his work, within the framework of post-dramatic or performative theater. We start with a brief recollection of the development of the concept of character as it was thought throughout the history of theater, until we get to the practice of creators who destabilizedand surpassed this concept. Discussing the theatrical framework and the oscillation between the planes of representation and presence, we look at how the actor behaves in a context in which proliferate: the use of the actor's personal stuff, culminating in the autobiographical testimony; performing actions with a character no more dramatic, buteminently performative; using personas of the actor, the creation of games and several ways to propose interactions with the audience. There are processes that approaching the actor, his method of work, to the performer and its procedures. Teetering from acting notacting,the actor moves between various performance records, having to recreate their work methodology.pt_BR
dc.description.resumoPretendemos aqui investigar os desdobramentos que a cena contemporânea coloca para o ator no seu trabalho, dentro do quadro do teatro pós-dramático ou performativo. Partimos de uma breve rememoração do desenvolvimento do conceito de personagem, da forma como ele foi pensado ao longo da história do teatro, até chegarmos à prática de criadores que desestabilizaram e ultrapassaram esse conceito. Discutindo o enquadramento teatral e aoscilação entre os planos da representação e da presença, observaremos como o ator se comporta num contexto em que proliferam: a utilização de material pessoal do ator, queculmina no depoimento autobiográfico; a execução de ações com um caráter não mais dramático, mas eminentemente performativo; a utilização de personas do ator; a criação de jogos e de diversas maneiras de propor interações com a plateia. São processos queaproximam o ator, seu método de trabalho, do performer e de seus procedimentos. Oscilando da representação à não-representação, o ator transita entre diversos registros de atuação, tendo de recriar sua metodologia de trabalho.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArtespt_BR
dc.subject.otherTeatro Séc XX-XXIpt_BR
dc.subject.otherPerformance (Arte)pt_BR
dc.subject.otherRepresentação teatralpt_BR
dc.titleO ator e o personagem: variações e limites no teatro contemporâneopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese___vers_o_cd.pdf4.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.