Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-9EHH7R
Type: Tese de Doutorado
Title: O ator e o personagem: variações e limites no teatro contemporâneo
Authors: Daniel Furtado Simoes da Silva
First Advisor: Antonio Barreto Hildebrando
First Referee: Nara Waldemar Keiserman
Second Referee: Ines Alcaraz Marocco
Third Referee: Luiz Otavio Carvalho Goncalves de Souza
metadata.dc.contributor.referee4: Sara Del Carmen Rojo de La Rosa
Abstract: Pretendemos aqui investigar os desdobramentos que a cena contemporânea coloca para o ator no seu trabalho, dentro do quadro do teatro pós-dramático ou performativo. Partimos de uma breve rememoração do desenvolvimento do conceito de personagem, da forma como ele foi pensado ao longo da história do teatro, até chegarmos à prática de criadores que desestabilizaram e ultrapassaram esse conceito. Discutindo o enquadramento teatral e aoscilação entre os planos da representação e da presença, observaremos como o ator se comporta num contexto em que proliferam: a utilização de material pessoal do ator, queculmina no depoimento autobiográfico; a execução de ações com um caráter não mais dramático, mas eminentemente performativo; a utilização de personas do ator; a criação de jogos e de diversas maneiras de propor interações com a plateia. São processos queaproximam o ator, seu método de trabalho, do performer e de seus procedimentos. Oscilando da representação à não-representação, o ator transita entre diversos registros de atuação, tendo de recriar sua metodologia de trabalho.
Abstract: We intend to investigate the ramifications that the contemporary scene puts for the actor in his work, within the framework of post-dramatic or performative theater. We start with a brief recollection of the development of the concept of character as it was thought throughout the history of theater, until we get to the practice of creators who destabilizedand surpassed this concept. Discussing the theatrical framework and the oscillation between the planes of representation and presence, we look at how the actor behaves in a context in which proliferate: the use of the actor's personal stuff, culminating in the autobiographical testimony; performing actions with a character no more dramatic, buteminently performative; using personas of the actor, the creation of games and several ways to propose interactions with the audience. There are processes that approaching the actor, his method of work, to the performer and its procedures. Teetering from acting notacting,the actor moves between various performance records, having to recreate their work methodology.
Subject: Teatro Séc XX-XXI
Performance (Arte)
Representação teatral
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-9EHH7R
Issue Date: 16-Sep-2013
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese___vers_o_cd.pdf4.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.