Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-AM2GFB
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Elcio Loureiro Cornelsenpt_BR
dc.contributor.referee1Tereza Virginia R Barbosapt_BR
dc.contributor.referee2Elisa Maria Amorim Vieirapt_BR
dc.contributor.referee3Rainer Câmara Patriotapt_BR
dc.contributor.referee4Jaldemir Vitóriopt_BR
dc.creatorRobson Bessa Costapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T21:57:10Z-
dc.date.available2019-08-09T21:57:10Z-
dc.date.issued2017-02-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-AM2GFB-
dc.description.abstractThe current doctoral study researched rethoric, oratory, and the Theory of affections to analyse the recent recovered cantata Mondo non più! by Alessandro Scarlatti (1660-1725). The historical context in whichthe cantata was written is introduced to point out the process of transposing baroque literary concepts into music like Wit, Decorum explained in many treatises as Il cannocchiale aristotelico by de Emanuele Tesauro (1592-1675). Treatises as Musurgia Universalis by Athanasius Kircher (1601-1680) and The passions of the Soul by René Descartes (1596-1650) helped to understand the process of assimilation of literary and cientific concepts by baroque art, and the transformation into Theory of affections. The baroque society ideals as teatrality, the use of metaphor and alegory proved to be one of the most salientrethoric tecniques in the relation between the text and the music in Scarlatti works porposing a new art, that is not only poetry or music.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa de Doutorado usou a retórica, a oratória, e a Teoria dos afetos literária para analisar a cantata recém-reencontrada Mondo, non più!, de Alessandro Scarlatti (1660-1725). Para compreender oprocesso de migração das técnicas retóricas para a música, tornou-se necessário refletir sobre os principais conceitos literários no Barroco, como a agudeza e o decoro propostos por diversos tratadosbarrocos, como Il cannocchiale aristotélico, de Emanuele Tesauro (1592-1675). O tratado Musurgia Universalis, de Athanasius Kircher (1601-1680), e As paixões da alma, de René Descartes (1596-1650),fomentaram a compreensão da rápida absorção de conceitos literários e científicos pela arte barroca e sua consequente transformação em Teoria dos afetos. Os ideiais da sociedade barroca, como a teatralidade, o uso da metáfora e da alegoria mostraram a importância das técnicas retóricas para a busca de uma fusão perfeita entre literatura e música na obra de Scarlatti, criando uma terceira arte, que não é somente poesiaou música.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectliteratura barrocapt_BR
dc.subjectmusica barrocapt_BR
dc.subjectretóricapt_BR
dc.subjectTeoria dos afetospt_BR
dc.subjectagudezapt_BR
dc.subject.otherScarlatti, Alessandro , 1660-1725pt_BR
dc.subject.otherArte barrocapt_BR
dc.subject.otherLiteratura barroca História e críticapt_BR
dc.subject.otherRetóricapt_BR
dc.subject.otherCantatas Itáliapt_BR
dc.subject.otherMúsica e literaturapt_BR
dc.titleA importância da oratória, da retórica e da teoria dos afetos na gênese e na fruição lítero-musical das cantatas de Alessandro Scarlattipt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vers_o_final_da_tese_de_robson_revisada.pdf5.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.