Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/NSCS-5T6FW2
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cynthia Greive Veigapt_BR
dc.contributor.referee1Lucio Kreutzpt_BR
dc.contributor.referee2Maria Cristina Soares de Gouveapt_BR
dc.contributor.referee3Thais Nivia de Lima e Fonsecapt_BR
dc.creatorMarcilene da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T10:48:59Z-
dc.date.available2019-08-10T10:48:59Z-
dc.date.issued2003-12-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/NSCS-5T6FW2-
dc.description.abstractThe study presented in this text has resulted of an attempt to understand the ways that indigenous groups of XIX century used in order to build theirs places inside the society of the eighty hundred years whose dominant order was lift from the civilizing aspiration. School that historically was identified as sign of civilization was seen as a privileged place of analyses once it permits to investigate the shock between the civilizatory project aspired by the eighty hundred elite and the conflictuous reality of the emergent relationship in different situations of contact between Indians and colonizers. This research was built from lectures of a set of documental sources relating to the indigenous history in that period. In order to realize this study it was chose the school for Indians of Nossa Senhora dos Anjos de Itambacuri settlement in the province of Minas Gerais into 1873 to 1889.pt_BR
dc.description.resumoO estudo aqui apresentado busca compreender os modos através dos quais os grupos indígenas do século XIX puderam construir seus lugares no interior da sociedade oitocentista, cuja ordem dominante soergueu-se a partir do ideário civilizacionista. A escola, que historicamente foi identificada como signo de civilização, mostra-se o lugar privilegiado de análise por permitir observar o embate do projeto civilizatório idealizado pela elite oitocentista e a realidade conflituosa das relações emergentes nas diferentes situações de contato entre índios e colonizadores. A pesquisa foi construída a partir da leitura de um conjunto de fontes documentais relativas à história indígena no período. Para este estudo elegeu-se a escola para índios do aldeamento de Nossa Sra. dos Anjos de Itambacuri na província de Minas Gerais (1873-1889). Como a escola virou foco do apêndice, vale repensar o resumo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectGrupos indígenaspt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação indígena pt_BR
dc.titleIndios civilizados e escolarizados: a produção de uma outra condição de etnicidadept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1000000504.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.