Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/SSLA-7V2MR9
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cleuza Maria de Faria Rezendept_BR
dc.contributor.advisor-co1Valentim Arabicano Ghellerpt_BR
dc.contributor.advisor-co2Heitor Garcia de Carvalhopt_BR
dc.contributor.referee1Ronaldo Luiz Nagempt_BR
dc.contributor.referee2Humberto Pereira Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee3Lucia Gouvea Pimentelpt_BR
dc.creatorMaurício Silva Ginopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T13:06:06Z-
dc.date.available2019-08-12T13:06:06Z-
dc.date.issued2009-03-13pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/SSLA-7V2MR9-
dc.description.abstractIn a scenery where the animal welfare and the proposition of methods which allow the replacement of vivisection are subjects of intense discussion, a study aiming to produce and evaluate the association of auxiliary resources to the teaching of surgery was developed at the UFMG Veterinary School. Thus, multimedia materials concerning ovariohysterectomy in bitches were created to be used by professors during theoretical classes, as well as by students experiencing individualized learning outside school. Also, a video with narrations orienting the steps of the surgery was produced. Moreover, bases of knowledge of a specialist system were created, allowing dialogue with the student about the steps of the surgery. A software showing animations of sutures was developed to complement the information contained in the video and in the specialist system, also to be used to help classes about surgical synthesis. For testing these resources, two groups of students of Surgical Technique, sixth period of the UFMG Veterinary Medicine course, were organized. The first one was submitted to the traditional teaching method, while the second was kept in contact with the above-mentioned didactic material. Quantitative evaluations of performance were made, as well as qualitative ones regarding students perception in relation to the tested material. Although the obtained data shows a discretely superior performance of the students who used the produced material, such difference was not significant. Even so, the analysis of test questions and the instruments of qualitative evaluation employed in this research revealed advantages concerning the use of the tested didactic resourcespt_BR
dc.description.resumoNum contexto em que muito se discute o bem-estar animal e a proposição de métodos que substituam as vivissecções, desenvolveu-se na Escola de Veterinária da UFMG um estudo com objetivo de produzir e avaliar a associação de recursos auxiliares ao ensino de cirurgia. Criaram-se materiais multimídia sobre ovariohisterectomia em cadelas que podem ser utilizados pelo professor em aulas teóricas presenciais, bem como pelo aluno em estudos fora do ambiente escolar. Produziu-se um vídeo sobre a cirurgia, orientado por uma narração das etapas do procedimento. Foram criadas bases de conhecimento de um sistema especialista que possibilitam um diálogo com o aluno sobre a cirurgia. Criou-se ainda um aplicativo com animações de suturas que complementa as informações contidas no vídeo e no sistema especialista. Para testar esses recursos, organizaram-se dois grupos de alunos de Técnica Cirúrgica, do curso de Medicina Veterinária da UFMG. O primeiro grupo foi submetido à metodologia de ensino tradicional da escola, enquanto que o segundo teve à disposição o material didático produzido. Realizaram-se avaliações quantitativas de desempenho e avaliações qualitativas para verificação da percepção dos alunos sobre o material testado. Os dados obtidos apontaram um desempenho discretamente superior dos alunos que utilizaram o material produzido, mas essa diferença não foi significativa. Apesar disso, a análise das questões das provas e os instrumentos qualitativos empregados revelaram vantagens no uso dos recursos didáticos testadospt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectsistema especialistapt_BR
dc.subjectEnsino cirurgiapt_BR
dc.subjectvídeo e multimídiapt_BR
dc.subjecttecnologias da informação e comunicaçãopt_BR
dc.subject.otherCirurgia veterinária Técnicapt_BR
dc.subject.otherCirurgia veterinária Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEnsino Meios auxiliarespt_BR
dc.titleUso de ferramentas de comunicação e informação no ensino e na divulgação de técnicas cirurgicas em medicina veterináriapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_maur_cio_final.pdf8.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.