Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VCSA-87XQWR
Type: Tese de Doutorado
Title: Da moda às modas no vestuário: entre a teoria hierárquica e o pluralismo, pelo olhar da consumidora popular em Belo Horizonte
Authors: Luciana Crivellari Dulci
First Advisor: Alexandre Antonio Cardoso
First Referee: Francisco Coelho dos Santos
Second Referee: Juliana Gonzaga Jayme
Third Referee: Vera Chacham
metadata.dc.contributor.referee4: Celina Borges Lemos
metadata.dc.contributor.referee5: Ana Lucia Modesto
Abstract: Este trabalho propõe uma análise comparativa acerca de dois momentos da moda no vestuário. O primeiro deles refere-se às teorias sociológicas que inicialmente compreenderam o fenômeno da moda como uma hierarquia simbólica entre classes que ditam e classes que copiam moda. Esta perspectiva explicou a moda, desde o seu surgimento no Ocidente até meados do século XX. O segundo momento trata-se das modas plurais do tempo presente, que se acredita, não podem mais ser explicadas por esta primeira perspectiva teórica. Hoje se verificam grupos variados de moda, em uma existência plural que, no que se refere à criação e renovação, não reproduz o movimentoque se observava até os anos 1950. A investigação buscou evidenciar regularidades e singularidades entre os diferentes contextos de moda no vestuário, aqui abordados, examinando até que ponto a proposta analítica da hierarquia simbólica explica as modas contemporâneas. Com este intuito, foi ainda realizada uma pesquisa empírica junto àconsumidora popular da cidade de Belo Horizonte, representando, estas consumidoras, um grupo de moda dentro da pluralidade dos tempos de hoje. A pesquisa foi feita para levantar suas percepções sobre os significados sociais relacionados ao uso de roupas, bem como seu comportamento e suas motivações dos atos de consumo em relação aos elementos do vestuário.
Abstract: This work proposes a comparative analysis concerning two moments of fashion in clothing. The first one refers to the sociological theories that initially comprehended the phenomenon of fashion as a symbolic hierarchy between classes that dictate and classes that copy fashion. This perspective explained fashion, since its appearance in thewestern world until mid-20th century. The second time concerns to the fashion plural contemporary, which can no longer be explained through this perspective. Today there are various groups of fashion, in a plural existence that, when it comes to creation and renovation, does not reproduce the movement observed until the 1950s. The investigation aimed to highlight regularities and singularities between different contexts of fashion in clothes, mentioned here, by examining until what point the analytical proposal of symbolic hierarchy explains the fashions of today. Also, with this intention, an empirical research was done with the popular feminine consumers in the city of Belo Horizonte, representing, these consumers, a group of fashion within the plurality of thepresent time. The research was done to purchase information about their perceptions of social meanings related to the use of clothing, as well as their behaviour and their motivations of the acts of consumption of elements of clothing.
Subject: Sociologia
Consumidoras Belo Horizonte (MG)
Sociedade de consumo
Vestuário
Moda
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/VCSA-87XQWR
Issue Date: 4-Dec-2009
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese___luciana_crivellari_dulci.pdf632.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.