Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VCSA-8CSQD6
Type: Tese de Doutorado
Title: Determinantes da persistência no ensino superior: um estudo sobre trajetórias e metas educacionais
Authors: Wellington Brilhante de Albuquerque Filho
First Advisor: Antonio Augusto Pereira Prates
First Referee: Jose Francisco Soares
Second Referee: Otavio Soares Dulci
Third Referee: Maria Ligia Oliveira Barbosa
metadata.dc.contributor.referee4: Anna Edith Bellico da Costa
Abstract: Este estudo examina as várias linhas de causalidade que incidem sobre as trajetórias educacionais de estudantes que logram atingir o ensino superior, particularmente aqueles que, em contexto de expansão, se vêem relativamente livres das restrições estruturais que antes inviabilizavam seu ingresso e assim passam a enfrentar riscosprovenientes de aspectos ligados à socialização familiar e à estratificação social. Estas variáveis, associadas à posição social destes estudantes, exercem fortes restrições aos projetos de consecução de uma educação de nível superior. Do ponto de vistados gestores dos sistemas de ensino superior e também dos gestores das instituições propriamente ditas, estas novas clientelas requisitam cuidadosa atenção, uma vez que seus maiores riscos de interrupção de curso se constituem em obstáculo ao projeto de aumento das oportunidades educacionais de caráter pós-secundário no Brasil.
Abstract: This study focus on the various kinds of risks higher education students face along their undergraduate studies, which can prevent their completion. During the expansion of enrolments in higher education, some structural bottlenecks were eliminated of the educational system, granting access to new clients, usually non-traditional students coming from undereducated family contexts. Disadvantaged social position at the stratification system exerts strong constraints on individual intentions towards a higher education degree. From public officers and institutional managers points of view, any policy toward an increase in the proportion of the cohort of students in brazilian higher education should consider the determinants and the probabilities of educational trajectory interruption.
Subject: Sociologia
Educação
Estratificação social
Ensino Superior Brasil
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/VCSA-8CSQD6
Issue Date: 22-Dec-2009
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_wellington__doutorado.pdf2.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.