Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33496
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Daniela Campolina Vieirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1271250575548961pt_BR
dc.contributor.referee1Claudio Sergio Estevampt_BR
dc.creatorRoberta Cristina Gomes Araujopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8034842444763508pt_BR
dc.date.accessioned2020-05-18T18:10:17Z-
dc.date.available2020-05-18T18:10:17Z-
dc.date.issued2019-11-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33496-
dc.description.abstractThis article presents the structuring and analysis of a didactic sequence developed in a public school in Nova Lima. City that has great history with mining activity. The didactic sequence was developed with students from the 3rd year of high school, addressing the Socio-scientific Controversies with strong local impact (CoSFIL) f rom the focus on tailings dams, in a perspective of territorial analysis. Different perceptions of risks and ways of being reached were discussed, with the issue of water insecurity being one of the aspects of analysis. The purpose of the sequence was to involve students in a CTSA and CoSFIL approach that would allow them to work on building essential knowledge, values and skills in decision-making in situations involving mining. The results demonstrated the challenge of producing materials and a didactic sequence on a controversial topic at the local level, but also pointed out a good acceptance by students in relation to the didactic activities developed.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo apresenta a estruturação e análise de uma sequência didática desenvolvida em uma escola pública em Nova Lima. Cidade que possui grande histórico com a atividade minerária. A sequência didática foi desenvolvida com alunos do 3°ano do ensino médio, aborda as Controvérsias Sociocientíficas de forte impacto local (CoSFIL) a partir do foco nas barragens de rejeitos, em uma perspectiva de análise do território. Foram discutidas diferentes percepções de riscos e as formas de ser atingido, sendo a questão da insegurança hídrica uma das vertentes de análise. O objetivo da sequência foi envolver os alunos numa abordagem CTSA e CoSFIL que permitisse trabalhar na construção de conhecimentos, valores e habilidades essenciais na tomada de decisões diante de situações envolvendo mineração. Os resultados demonstraram o desafio em se produzir materiais e uma sequência didática sobre uma temática controversa em âmbito local, mas também apontou uma boa aceitação dos estudantes em relação as atividades didáticas desenvolvidas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Educação em Ciênciaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectBarragens de rejeitospt_BR
dc.subjectQuestões controvérsiaspt_BR
dc.subjectEnsino em ciênciaspt_BR
dc.subject.otherCiência -- Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherMinas e recursos mineraispt_BR
dc.subject.otherBarragens de rejeitospt_BR
dc.titleMineração e suas controvérsias: desafios de uma abordagem CTSApt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Educação em Ciências

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC FINAL ROBERTA C G ARAUJO janeiro 2020 POS UFMG.docPDF.pdfRESTRITO710.41 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons