Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38126
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCláudia Cardoso Mesquitapt_BR
dc.date.accessioned2021-09-22T12:38:37Z-
dc.date.available2021-09-22T12:38:37Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.issue27pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage19pt_BR
dc.identifier.issn2236-4285pt_BR
dc.identifier.sici1pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38126-
dc.description.abstractFollowing the path proposed by Andreas Huyssen (2014), who pinpoints a pivotal concern with memory in contemporary culture, a sort of response to Western societies’ decreasing confidence in the future, the article seeks to examine how contemporary Brazilian cinema has been elaborating historical experience. To do so, we have created a small inventory, experimenting with the grouping of films in series, in order to indicate and characterize recurring "figures of historical elaboration" in such filmography – as well as to study their variations by comparing films. The emphasis on the "present as history" stands out in our mapping: under the shade of a "past that does not pass" or designed as "the reverse of the future" (as it is promised by the progress and the modernization discourses), the present becomes the center of films that take to themselves, in different forms and approaches, the task of critical recollection.pt_BR
dc.description.resumoNa trilha proposta por Andreas Huyssen (2014), que identifica uma preocupação central com a memória na cultura contemporânea (espécie de resposta à confiança decrescente no futuro das sociedades ocidentais), o artigo busca examinar como o cinema brasileiro tem elaborado a experiência histórica. Para tanto, realizamos um pequeno inventário, testando a reunião dos filmes em séries, de modo a indicar e caracterizar “figuras de elaboração histórica” recorrentes na filmografia contemporânea – assim como a examinar suas variações a partir da aproximação entre obras. Em nosso mapeamento, sobressai-se a aposta no “presente como história”: sob a sombra de um “passado que não passa” ou desenhado como “avesso do futuro” (tal como prometido pelo discurso do progresso e da modernização), o presente ganha centralidade em filmes que assumem, sob diferentes formas e abordagens, a tarefa da rememoração crítica.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro Anual da Compóspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectElaboraçãopt_BR
dc.subject.otherCinema brasileiropt_BR
dc.subject.otherCinema e históriapt_BR
dc.subject.otherMemóriapt_BR
dc.titleO presente como história: estéticas da elaboração no cinema brasileiro contemporâneopt_BR
dc.title.alternativeThe present as a history: aesthetics of elaboration in contemporary Brazilian cinemapt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttp://www.compos.org.br/data/arquivos_2018/trabalhos_arquivo_2NKMPPW1CFX14EJ10BEJ_27_6219_26_02_2018_07_23_01.pdfpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
claudiaPresenteHistoria.pdf468.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.