Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38439
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDanielle Gregole Coluccipt_BR
dc.date.accessioned2021-10-20T11:03:11Z-
dc.date.available2021-10-20T11:03:11Z-
dc.date.issued2019-12-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue23pt_BR
dc.identifier.doi10.5902/2236499432346pt_BR
dc.identifier.issn2236-4994pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38439-
dc.description.abstractDomination relations permeate subjects’ experiences from local to global scale. The purpose of this text is to propose a reflection on the school place as a territory of either domesticating or dialogical relations permeated by the exercise of power. Domesticating relations imply political-pedagogical positioning agreeing to the social conformity of the subjects to the world, while dialogical relations refer to encounters and sharing with the intention of questioning and changing. Therefore, it is necessary to understand the common experience of modernity and its consolidated hegemonies. It is understood that the contemporary scenario involves production of knowledge, pedagogical practices, and the geography.pt_BR
dc.description.resumoRelações de dominação permeiam experiências de sujeitos do mundo dos seus lugares à escala global. O objetivo deste texto é propor reflexões sobre o lugar-escola como território repleto de relações domesticadoras ou dialógicas, permeadas por exercícios de poder. No primeiro caso, trata-se de posicionamento político-pedagógico a favor da conformação social dos sujeitos ao mundo; no segundo, as intenções envolvem encontros e compartilhamentos desejosos de questionamentos e mudanças. Para tanto, se procura compreender a experiência comum da modernidade e suas hegemonias consolidadas. Entende-se que esse contexto contemporâneo tem envolvido a produção de conhecimentos, pedagogias e geografias.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofGeografia Ensino & Pesquisapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectGeografiapt_BR
dc.subjectHegemoniaspt_BR
dc.subjectLugarpt_BR
dc.subjectRelações de dominaçãopt_BR
dc.subject.otherEscolas - Territóriopt_BR
dc.subject.otherGeografia - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherModernidade - Hegemoniapt_BR
dc.titleLugar-escola: territórios de relações e poderespt_BR
dc.title.alternativeSchool place: territories of relations and powerspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/32346/pdfpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0003-4862-2063pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lugar-escola - territórios de relações e poderes.pdf220.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.