Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38439
Type: Artigo de Periódico
Title: Lugar-escola: territórios de relações e poderes
Other Titles: School place: territories of relations and powers
Authors: Danielle Gregole Colucci
Abstract: Relações de dominação permeiam experiências de sujeitos do mundo dos seus lugares à escala global. O objetivo deste texto é propor reflexões sobre o lugar-escola como território repleto de relações domesticadoras ou dialógicas, permeadas por exercícios de poder. No primeiro caso, trata-se de posicionamento político-pedagógico a favor da conformação social dos sujeitos ao mundo; no segundo, as intenções envolvem encontros e compartilhamentos desejosos de questionamentos e mudanças. Para tanto, se procura compreender a experiência comum da modernidade e suas hegemonias consolidadas. Entende-se que esse contexto contemporâneo tem envolvido a produção de conhecimentos, pedagogias e geografias.
Abstract: Domination relations permeate subjects’ experiences from local to global scale. The purpose of this text is to propose a reflection on the school place as a territory of either domesticating or dialogical relations permeated by the exercise of power. Domesticating relations imply political-pedagogical positioning agreeing to the social conformity of the subjects to the world, while dialogical relations refer to encounters and sharing with the intention of questioning and changing. Therefore, it is necessary to understand the common experience of modernity and its consolidated hegemonies. It is understood that the contemporary scenario involves production of knowledge, pedagogical practices, and the geography.
Subject: Escolas - Território
Geografia - Estudo e ensino
Modernidade - Hegemonia
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: 10.5902/2236499432346
URI: http://hdl.handle.net/1843/38439
Issue Date: Dec-2019
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/32346/pdf
metadata.dc.relation.ispartof: Geografia Ensino & Pesquisa
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lugar-escola - territórios de relações e poderes.pdf220.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.