Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48237
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leiva de Figueiredo Viana Lealpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5179640093644398pt_BR
dc.contributor.referee1Raquel Lima de Abreu Aokipt_BR
dc.contributor.referee2Danúbia Aline Silvapt_BR
dc.creatorJoaquim Junior da Silva Castropt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8352454747127241pt_BR
dc.date.accessioned2022-12-20T12:58:01Z-
dc.date.available2022-12-20T12:58:01Z-
dc.date.issued2022-10-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48237-
dc.description.abstractThis work is part of the field of literacies and orality as social practices and of Portuguese language teaching. We consider the teaching of orality very important, given that it provides critical and citizenship awareness to students, in addition to providing them with tools for good argumentation and a good posture when speaking publicly, within the various social demands. The research, in this sense, aimed to analyze the orality practices in Portuguese language classes of teachers who work in elementary school and high school. In order to do this, qualitative research was carried out, through the application of an electronic questionnaire, answered by eight teachers who work in public and private schools in the state of Minas Gerais. The results showed that teachers are increasingly trying, in their practices, to improve the teaching of orality, in addition to making it common in their classes. However, there are still gaps that need to be addressed.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho se insere no campo dos letramentos e da oralidade como práticas sociais e de ensino de língua portuguesa. Consideramos o ensino da oralidade muito importante, haja vista que ele proporciona uma consciência crítica e cidadã aos estudantes, além de proporcionar a eles ferramentas para uma boa argumentação e uma boa postura ao falarem publicamente, nas diversas demandas sociais. A pesquisa, nesse sentido, teve como objetivo analisar as práticas de oralidade em aulas de língua portuguesa de professores que atuam nos Ensino Fundamental II e Médio. Para isso, foi realizada uma pesquisa qualitativa, por meio da aplicação de um questionário eletrônico, respondido por oito professores que atuam em escolas públicas e privadas no estado de Minas Gerais. Os resultados mostraram que os professores tentam, cada vez mais, em suas práticas, aprimorar o ensino da oralidade, além de torná-lo comum em suas aulas. Porém, há ainda defasagens que precisam ser sanadas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de oralidadept_BR
dc.subjectLetramentospt_BR
dc.subjectEnsino de língua portuguesapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Estudo e ensinopt_BR
dc.titleO ensino de práticas de linguagem oral nas aulas de língua portuguesapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Joaquim Castro - TCC - Versão final.pdf1.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.