Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49369
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1VANESSA DE ALMEIDApt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/71482156036782pt_BR
dc.contributor.referee1KATIA FERREIRA COSTA CAMPOSpt_BR
dc.contributor.referee2GELZA MATOS NUNESpt_BR
dc.contributor.referee3ELZA MELO MACHADO DE MELOpt_BR
dc.creatorHELOISA DIRCE SILVApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3763848869256939pt_BR
dc.date.accessioned2023-02-01T14:58:35Z-
dc.date.available2023-02-01T14:58:35Z-
dc.date.issued2022-02-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49369-
dc.description.abstractIn the current context, Brazil has been going through an economic, political, cultural crisis, and more recently, a health crisis resulting from the pandemic caused by the spread of the Coronavirus (Covid19). The entire population went into social isolation. The teacher had to adapt to remote work, in the context of his home, reconciling his personal and professional life. This intervention with a group of teachers consists of action research, with the objective of promoting, at the same time as it evaluated, the increase in the health gradient of teachers from Municipal Schools of Early Childhood Education - EMEIs , using Integrative and Complementary Practices in the work environment. The objective was to seek to expand the possibilities of health within the work environment, identifying strategies that lead to health and quality of life, even in a complex current situation. There were 9 meetings with a group of 8 teachers from a School of Early Childhood Education (EMEI), with the elaboration of a field diary and a focus group in the last meeting. The activities developed were virtual and with 2 face-to-face meetings. The interventions took place in partnership with the Belo Horizonte Department of Education (SMED). From the intervention, they were identified in 2 thematic categories, namely , Theoretical concepts of anthroposophy and Integrative and Complementary Practices (PICS) as a Health Promotion strategy; and Self-knowledge as a strategy to seek emotional balance, to overcome challenges. Through this intervention , it was possible to promote reflections, discussions from the life history of the teachers, identifying behaviors that can be transformed, identifying qualities, skills, and applied experience in the work environment.pt_BR
dc.description.resumoNo contexto atual, o Brasil vem passando por uma crise econômica, política, cultural, e mais recentemente, uma crise na saúde decorrente da pandemia provocada pela disseminação do Coronavírus (Covid19). Toda a população entrou em isolamento social. O professor teve de se adequar ao trabalho remoto, no contexto de sua casa, conciliando a vida pessoal com a profissional. Esta intervenção com um grupo de professoras é constituído por pesquisa-ação, com o objetivo de promover, ao mesmo tempo em que avaliou, o aumento do gradiente de saúde de professores das Escolas Municipais de Educação Infantil-EMEIs, utilizando as Práticas Integrativas e Complementares no ambiente de trabalho. O objetivo foi buscar ampliar as possibilidades de saúde dentro do ambiente de trabalho, identificando estratégias que levam à saúde e à qualidade de vida, mesmo em situação atual complexa. Foram realizados 9 encontros com um grupo de 8 professores de uma Escola de Educação Infantil (EMEI), com elaboração de diário de campo e realização de grupo focal no último encontro. As atividades desenvolvidas foram virtuais e com 2 encontros presenciais. As intervenções ocorreram em parceria com a Secretaria de Educação de Belo Horizonte (SMED). A partir da intervenção, foram identificados em 2 categorias temáticas, sendo elas, Conceitos teóricos da antroposofia e Práticas Integrativas e Complementares (PICS) como estratégia de Promoção da Saúde; e autoconhecimento como estratégia de busca pelo equilíbrio emocional, de superação dos desafios. Através desta intervenção, foi possível promover reflexões, discussões a partir da história de vida das professoras, identificando comportamentos que possam ser transformados, identificando qualidades, habilidades, que foram aplicados e vivenciados no ambiente de trabalho.pt_BR
dc.description.sponsorshipFINEP - Financiadora de Estudos e Projetos, Financiadora de Estudos e Projetospt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMEDICINA - FACULDADE DE MEDICINApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Promoção de Saúde e Prevenção da Violênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSAÚDEpt_BR
dc.subjectEDUCAÇÃOpt_BR
dc.subject.otherSaúdept_BR
dc.subject.otherResiliência Psicológicapt_BR
dc.subject.otherAmbiente de Trabalhopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titlePotencializando gradiente de saúde de professores no ambiente de trabalho de EMEIs (Escolas Municipais de Educação Infantil) da Prefeitura de Belo Horizontept_BR
dc.title.alternativeENHANCING GRADIENT OF TEACHERS' HEALTH IN THE WORK ENVIRONMENT OF EMEIS (MUNICIPAL SCHOOL OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION) OF BELO HORIZONTE.pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
POTENCIALIZANDO GRADIENTE DE SAUDE EM PROFESSOES DE EMEIS.pdf2.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.