Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50300
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Amir Brito Cadôrpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2113943674181774pt_BR
dc.contributor.referee1Anna Karina Castanheira Bartolomeupt_BR
dc.contributor.referee2Cesar Geraldo Guimarãespt_BR
dc.contributor.referee3Eduardo Antonio de Jesuspt_BR
dc.contributor.referee4Adolfo Enrique Cifuentes Porraspt_BR
dc.creatorGabriel Brisola da Cunhapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4327273553246320pt_BR
dc.date.accessioned2023-02-23T13:18:34Z-
dc.date.available2023-02-23T13:18:34Z-
dc.date.issued2022-12-06-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50300-
dc.description.abstractThis research aims to investigate some works of the Dutch artist Rineke Dijkstra in relation to the concepts of common and nonspecific, elaborated, in turn, by Giorgio Agamben and Jean-Luc Nancy. The aim is to explore the double play through which these ideas take shape in the artist's works, at the same time as they modify them. In other words, to investigate the forms in which these ideas manifest themselves in the artist's works. The concepts of regimes of art, distribution of the sensible, and aesthetic play, in Jacques Rancière, underpin this research. We also adopt a methodological formulation of the same author, according to which the analysis of the images is carried out based on the circulation of imagery (circulation de l'imagerie), the actions of dissimilarity operated by the artist and the critical discourses that surround the works of Rineke Dijkstra.pt_BR
dc.description.resumoEsse trabalho tem como objetivo investigar algumas obras da artista holandesa Rineke Dijkstra em relação aos conceitos de comum e inespecífico, trabalhados, por sua vez, por Giorgio Agamben e Jean-Luc Nancy. Busca-se explorar o jogo duplo através do qual as ideias citadas tomam corpo nos trabalhos da artista, ao mesmo tempo em que estes as modificam. Em outras palavras, investigar as formas pelas quais essas ideias se manifestam nas obras da artista. Os conceitos de regimes da arte, partilha do sensível e jogo estético, em Jacques Rancière, balizam essa pesquisa. Adota-se, ainda, uma formulação metodológica do mesmo autor, segundo a qual a análise das imagens se desenvolve a partir da circulação da imageria (imagerie), as ações de dessemelhança operadas pela artista e os discursos críticos que circundam as obras de Rineke Dijkstra.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRineke Dijkstrapt_BR
dc.subjectFotografiapt_BR
dc.subjectVideoartept_BR
dc.subjectComumpt_BR
dc.subjectInespecíficopt_BR
dc.subjectEstéticapt_BR
dc.subject.otherDijkstra, Rinekept_BR
dc.subject.otherFotógrafos - Holandapt_BR
dc.subject.otherVideoartept_BR
dc.subject.otherFotografiapt_BR
dc.subject.otherEstéticapt_BR
dc.titleRineke Dijkstra: formas do comum e do inespecíficopt_BR
dc.title.alternativeRineke Dijkstra: forms of the common and nonspecificpt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8236-1237pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Rineke Dijkstra - Gabriel Brisola da Cunha (repositorio).pdf18.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.