Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/50300
Type: | Tese |
Title: | Rineke Dijkstra: formas do comum e do inespecífico |
Other Titles: | Rineke Dijkstra: forms of the common and nonspecific |
Authors: | Gabriel Brisola da Cunha |
First Advisor: | Amir Brito Cadôr |
First Referee: | Anna Karina Castanheira Bartolomeu |
Second Referee: | Cesar Geraldo Guimarães |
Third Referee: | Eduardo Antonio de Jesus |
metadata.dc.contributor.referee4: | Adolfo Enrique Cifuentes Porras |
Abstract: | Esse trabalho tem como objetivo investigar algumas obras da artista holandesa Rineke Dijkstra em relação aos conceitos de comum e inespecífico, trabalhados, por sua vez, por Giorgio Agamben e Jean-Luc Nancy. Busca-se explorar o jogo duplo através do qual as ideias citadas tomam corpo nos trabalhos da artista, ao mesmo tempo em que estes as modificam. Em outras palavras, investigar as formas pelas quais essas ideias se manifestam nas obras da artista. Os conceitos de regimes da arte, partilha do sensível e jogo estético, em Jacques Rancière, balizam essa pesquisa. Adota-se, ainda, uma formulação metodológica do mesmo autor, segundo a qual a análise das imagens se desenvolve a partir da circulação da imageria (imagerie), as ações de dessemelhança operadas pela artista e os discursos críticos que circundam as obras de Rineke Dijkstra. |
Abstract: | This research aims to investigate some works of the Dutch artist Rineke Dijkstra in relation to the concepts of common and nonspecific, elaborated, in turn, by Giorgio Agamben and Jean-Luc Nancy. The aim is to explore the double play through which these ideas take shape in the artist's works, at the same time as they modify them. In other words, to investigate the forms in which these ideas manifest themselves in the artist's works. The concepts of regimes of art, distribution of the sensible, and aesthetic play, in Jacques Rancière, underpin this research. We also adopt a methodological formulation of the same author, according to which the analysis of the images is carried out based on the circulation of imagery (circulation de l'imagerie), the actions of dissimilarity operated by the artist and the critical discourses that surround the works of Rineke Dijkstra. |
Subject: | Dijkstra, Rineke Fotógrafos - Holanda Videoarte Fotografia Estética |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Artes |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/50300 |
Issue Date: | 6-Dec-2022 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tese Rineke Dijkstra - Gabriel Brisola da Cunha (repositorio).pdf | 18.61 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.