Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/56593
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Perspectiva de estudantes de farmácia sobre aprendizagem experiencial na atenção primária à saúde: o PET-Saúde/GraduaSUS |
Other Titles: | Pharmacy students' perspective of experiential learning in primary health care: the PET-Health/GraduaSUS Perspectiva de los estudiantes de farmacia sobre aprendizaje experiencial na atención Primaria de salud: el PET-Salud/GraduaSUS |
Authors: | Thaissa Rocha Dubón Simone de Araújo Medina Mendonça Clarice Chemello Cristina Mariano Ruas Marina Guimarães Lima |
Abstract: | Objetivo: O objetivo com o presente estudo foi compreender a perspectivados estudantes de Farmácia sobre aprendizagem experiencial na Atenção Primária à Saúde por meio do projeto PET-Saúde/GraduaSUS, no período de dois anos (2016/2018). Métodos: Tratou-se de um estudo de caso, empregando-se métodos de pesquisa qualitativa. Os participantes do estudo foram estudantes de Farmácia que integraram o projeto PET-Saúde/GraduaSUS entre os anos de 2016 a 2018. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas abordando o impacto do projeto na vida dos estudantes, aspectos positivos e dificuldades, e sugestões para a melhoria da atividade. Os dados foram submetidos à análise de conteúdo. Resultados: Emergiram cinco categorias dos relatos dos graduandos: Conhecimento sobre o sistema de saúde, Atuação em equipe interprofissional de saúde, Formação de identidade profissional farmacêutica, Proposição e realização de ações de acordo com as necessidades da população, Habilidade de realizar ações de educação em saúde. Conclusão: Os relatos sugeriram que os objetivos de aprendizagem propostos para os estudantes de Farmácia foram alcançados. O Projeto PET-Saúde possibilitou a oportunidade de formação no âmbito interprofissional e na atenção à saúde. |
Abstract: | Objective: The aim with the current study was to understand Pharmacy undergraduates' perspective on experiential learningin Primary Health Care through PET-Health/GraduaSUS project, in a period of two years (2016/2018). Methods: It was a case study, carried out through methods of qualitative research. The study participants were Pharmacy students that took part in the project PET-Health/GraduaSUS from 2016 to 2018. Semi structured interviews were carried out addressing the impact of the project on students` life, positive and negative aspects and suggestions to improve the activity. A content analysis of the data was performed. Results: Five categories emerged from students` reports: Knowledge about the health system, Performance in interprofessional health team, Formation of pharmacist`s professional identity, Proposal and performance of actions addressed to population health needs, Skill to perform actions of health education. Conclusion: The reports suggested that the learning objectives proposed to the Pharmacy students were achieved. The PET-Health/GraduaSUS project enabled the opportunity of formation in an interprofessional context and in health care. |
Subject: | Atenção primária à saúde Educação em saúde Educação em farmácia Assistência farmacêutica Educação interprofissional |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAR - DEPARTAMENTO DE FARMÁCIA SOCIAL |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.33448/rsd-v10i17.24277 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/56593 |
Issue Date: | 21-Dec-2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/24277 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Research, Society and Development |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Perspectiva de estudantes de farmácia sobre aprendizagem experiencial na atenção primária à saúde o PET-SaúdeGraduaSUS.pdf | 244.66 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.