Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57720
Type: Monografia (especialização)
Title: "Na quebrada" com os alunos: discutindo igualdade racial na escola
Authors: Márcio Januário Pereira
First Advisor: Francisco André Silva Martins
First Referee: Rodrigo Ednilson de Jesus
Abstract: Neste trabalho, faz-se uma análise de práticas pedagógicas de enfrentamento ao racismo vivenciadas na rede pública municipal de Contagem e Belo Horizonte. Discute-se a importância da escuta dos estudantes e o potencial da literatura como ponte para este diálogo. Destaca-se o componente racial no quadro da desigualdade social brasileira e a importância da Lei 10.639/03, que tornou obrigatório o ensino de história e cultura afro-brasileiras, bem como as barreiras que dificultam sua efetiva implementação nas escolas.
Abstract: This paper analyses some pedagogical practices aimed at confronting racism experienced at Municipal Schools in Contagem and Belo Horizonte. It discusses the importance of listening to the students and the potential of literature as a bridge to this dialogue. Noteworthy is the racial component in the context of Brazilian social inequality and the importance of Law 10.639/03, which made the teaching of History and African-Brazilian Culture compulsory, as well as the barriers that hinder their effective implementation in public schools.
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
metadata.dc.publisher.program: Curso de Especialização em Políticas de Promoção da Igualdade Racial na Escola
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/57720
Issue Date: 9-Apr-2016
Appears in Collections:Especialização em Políticas de Promoção da Igualdade Racial na Escola

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Márcio Januário Pereira.pdf830.27 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons