Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57987
Type: Artigo de Periódico
Title: Os aprendizes são viajantes: identidades metaforizadas de estudantes de inglês de Hong Kong e Belo Horizonte
Other Titles: The learners are travelers: metaphorized identities of English students from Hong Kong and Belo Horizonte
Authors: Ronaldo Corrêa Gomes Junior
Abstract: Se as metáforas são um fenômeno cognitivo pelo qual atribuímos sentido ao mundo e a nós mesmos, entender, as identidades e como elas são construídas também pode ser uma questão de metáfora. Este artigo relata uma pesquisa que buscou investigar as identidades de estudantes de inglês da Universidade Federal de Minas Gerais e da City University of Hong Kong por meio da análise das metáforas encontradas em histórias de aprendizagem multimodais. Nesse estudo, dois conjuntos de narrativas foram analisados – um de cada universidade. Os dados revelam que a identidade metaforizada mais frequente nos dois grupos de participantes envolve percursos, caminhos e jornadas, como a do viajante. Conhecer as metáforas que os aprendizes usam para falar sobre aprendizagem de línguas pode ajudar os professores a entender melhor as identidades construídas durante esse processo.
Abstract: If metaphors are a cognitive phenomenon by which we make sense of the world and ourselves, understanding identities and how they are constructed can also be a matter of metaphor. This article reports a research which aimed at investigating the metaphorized identities of English students of the Federal University of Minas Gerais and the City University of Hong Kong by examining the metaphors in multimodal language learning histories. In this study, two narratives datasets were analyzed – one from each university. The data reveals that the most frequent metaphorized identity in both groups of participants involves routes, paths and journeys, such as the traveler. Getting to know the metaphors students use to talk about language learning can help teachers better understand the identities that are constructed during the process.
Subject: Língua inglesa - Estudo e ensino (Superior) - Falantes estrangeiros - Brasil
Língua inglesa - Estudo e ensino (Superior) - Falantes estrangeiros - Hong Kong
Identidade
Metáfora
Aquisição da segunda linguagem
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2016v20n40p193
URI: http://hdl.handle.net/1843/57987
Issue Date: 2016
metadata.dc.url.externa: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/P.2358-3428.2016v20n40p193
metadata.dc.relation.ispartof: Scripta
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.