Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58668
Type: Artigo de Periódico
Title: Militarização das escolas e a narrativa da qualidade da educação
Other Titles: Militarization of schools and the narrative of quality of educacion
Militarización de las escuelas y la narrativa de la calidad de la educación
Authors: Daniel Calbino Pinheiro
Rafael Diogo Pereira
Geruza de Fátima Tomé Sabino
Abstract: Por meio de uma pesquisa documental e bibliográfica o trabalho tem por objetivo analisar as concepções e condições para a qualidade manifesta na defesa dos colégios militares e escolas militarizadas. Enquanto resultados mostraremos que por trás do resgate da pedagogia militar da educação, os padrões de qualidade reproduzem a mesma dinâmica dos sistemas de avaliação dos governos anteriores, silenciando ainda as condições materiais que legitimam os supostos desempenhos acadêmicos.
Abstract: Through a documentary and bibliographic research, this work aims to analyze the conceptions and conditions of the quality manifest in the defense of military and militarized schools. As result, it will show that behind the rescue of the pedagogy of teacher authority, quality standards reproduce the same dynamics of the evaluation systems of previous governments, still silencing the material conditions that legitimize the supposed academic performances.
Subject: Educação básica
Educação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: 10.21573/vol35n32019.95957
URI: http://hdl.handle.net/1843/58668
Issue Date: 2019
metadata.dc.url.externa: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/95957/55502
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Militarização das escolas e a narrativa da qualidade da educação.pdf5.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.