Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59309
Type: Artigo de Periódico
Title: Deslocamentos linguísticos e subjetivos na aprendizagem da língua inglesa por meio do teatro e de suas técnicas
Other Titles: Linguistic and subjective displacements in the learning of english through drama and its techniques
Authors: Valdeni da Silva Reis
Yedda Costa Soares
Abstract: O presente trabalho pretende analisar os impactos e os desdobramentos do ensino da Língua Inglesa (LI) por meio do teatro e de suas técnicas. Durante quase quatro meses, aulas semanais de LI foram ministradas utilizando recursos teatrais. Entrevistas iniciais e finais foram realizadas na língua-alvo com os participantes da pesquisa para análise do desenvolvimento linguístico. Relatos escritos pelos participantes foram também coletados e analisados ao final de cada aula. Os resultados indicam que, além de aprender e aprimorar a LI, principalmente no que se refere ao desenvolvimento do vocabulário e da pronúncia, o teatro fez com que os participantes perdessem o medo (de errar) e se arriscassem a falar usando a LI, proporcionando deslocamentos na constituição subjetiva do aluno. Pode-se concluir, portanto, que o uso do teatro como estratégia pedagógica para o ensino da LI é uma técnica que pode contribuir para o processo de aprendizagem, promover a motivação e levar ao deslocamento subjetivo dos alunos.
Abstract: This paper aims to analyze the impacts and the implications of the teaching of English through drama and its techniques. For almost four months, classes of English were weekly taught through the use of drama techniques. Initial and final interviews with the participants were conducted in English in order to analyze their development. Reports written by the participants were also collected and analyzed at the end of each class. The results point out that, in addition to the development of English, especially concerning the vocabulary and pronunciation improvement, the use of drama led the participants to lose the fear (of making mistakes) they had, and also encouraged them to take the risk and use English, fostering displacements in their subjective constitution. To conclude, the use of drama as a pedagogical strategy for the teaching of English is a technique that can contribute to the learning process, foster motivation and lead to students’ subjective displacement.
Subject: Língua inglesa - Estudo e ensino
Teatro escolar
Representação teatral
Interlíngua (Aprendizagem de línguas)
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v12i3.50198
URI: http://hdl.handle.net/1843/59309
Issue Date: 2017
metadata.dc.relation.ispartof: Revista X
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.