Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7YLGA9
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Andre Cavazotti e Silvapt_BR
dc.creatorFabio Henrique Vianapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T22:36:22Z-
dc.date.available2019-08-13T22:36:22Z-
dc.date.issued2005-09-23pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-7YLGA9-
dc.description.abstractThis study is an analysis of two twelve-tone pieces Música (1944) and Allegretto con moto (1945) for flute and piano, composed by the Brazilian composer César Guerra Peixe. Its aim is to identify the presence of elements of communicability, as it was defined by the composer in his Memorial. The pieces are structured, mainly,through the repetition of motifs and arguments as well as the relief/tension dualism. These devices are employed in a tonally-oriented way. The dimension of sections and parts and the location of climactic points follow, approximately, the Golden Section. Rhythm receives a pointillistic treatment. The twelve-tone row is used in an unorthodox way and there is recurrence of pitch-class sets which are either fragments of the twelve-tone row or diatonic formations. In these pieces, the communicability occurs through the combination of tonal and atonal idioms.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho analisa as peças dodecafônicas Música (1944) e Allegretto con moto (1945), para flauta e piano, de César Guerra Peixe, buscando identificar elementos de comunicabilidade, termo definido a partir das idéias expressas pelo compositor em seu Memorial. As peças são estruturadas, principalmente, pela repetição de motivos e de "argumentos e pelo dualismo repouso/tensão, sendo esses recursostratados de maneira análoga ao seu uso no idioma tonal. A dimensão das seções e partes e a localização dos pontos culminantes seguem, aproximativamente, a proporção áurea. O ritmo recebe um tratamento pontilhista. A série dodecafônica é tratada de modo pouco ortodoxo e alguns conjuntos de classes de notas são recorrentes, tratando-se de fragmentos da série ou de formações diatônicas. Nessas peças, a comunicabilidade é favorecida pela combinação do idioma tonal com oatonal.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDodecafonismopt_BR
dc.subjectAtonalismopt_BR
dc.subjectMúsica de câmarapt_BR
dc.subjectGuerra Peixept_BR
dc.subjectAnálisept_BR
dc.subjectBrasileirapt_BR
dc.subjectFlauta e pianopt_BR
dc.subject.otherDodecafonismo (Música)pt_BR
dc.titleA comunicabilidade nas peças dodecafônicas para flauta e piano de César Guerra Peixept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
p_ginas_iniciais.pdf25.46 kBAdobe PDFView/Open
1_introdu__o.pdf61.44 kBAdobe PDFView/Open
2_allegretto_con_moto.pdf2.76 MBAdobe PDFView/Open
3_m_sica.pdf3.98 MBAdobe PDFView/Open
4_conclus_o.pdf28.88 kBAdobe PDFView/Open
5_bibliografia.pdf19.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.