Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7YLGA9
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Andre Cavazotti e Silva | pt_BR |
dc.creator | Fabio Henrique Viana | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-13T22:36:22Z | - |
dc.date.available | 2019-08-13T22:36:22Z | - |
dc.date.issued | 2005-09-23 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7YLGA9 | - |
dc.description.abstract | This study is an analysis of two twelve-tone pieces Música (1944) and Allegretto con moto (1945) for flute and piano, composed by the Brazilian composer César Guerra Peixe. Its aim is to identify the presence of elements of communicability, as it was defined by the composer in his Memorial. The pieces are structured, mainly,through the repetition of motifs and arguments as well as the relief/tension dualism. These devices are employed in a tonally-oriented way. The dimension of sections and parts and the location of climactic points follow, approximately, the Golden Section. Rhythm receives a pointillistic treatment. The twelve-tone row is used in an unorthodox way and there is recurrence of pitch-class sets which are either fragments of the twelve-tone row or diatonic formations. In these pieces, the communicability occurs through the combination of tonal and atonal idioms. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho analisa as peças dodecafônicas Música (1944) e Allegretto con moto (1945), para flauta e piano, de César Guerra Peixe, buscando identificar elementos de comunicabilidade, termo definido a partir das idéias expressas pelo compositor em seu Memorial. As peças são estruturadas, principalmente, pela repetição de motivos e de "argumentos e pelo dualismo repouso/tensão, sendo esses recursostratados de maneira análoga ao seu uso no idioma tonal. A dimensão das seções e partes e a localização dos pontos culminantes seguem, aproximativamente, a proporção áurea. O ritmo recebe um tratamento pontilhista. A série dodecafônica é tratada de modo pouco ortodoxo e alguns conjuntos de classes de notas são recorrentes, tratando-se de fragmentos da série ou de formações diatônicas. Nessas peças, a comunicabilidade é favorecida pela combinação do idioma tonal com oatonal. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Dodecafonismo | pt_BR |
dc.subject | Atonalismo | pt_BR |
dc.subject | Música de câmara | pt_BR |
dc.subject | Guerra Peixe | pt_BR |
dc.subject | Análise | pt_BR |
dc.subject | Brasileira | pt_BR |
dc.subject | Flauta e piano | pt_BR |
dc.subject.other | Dodecafonismo (Música) | pt_BR |
dc.title | A comunicabilidade nas peças dodecafônicas para flauta e piano de César Guerra Peixe | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
p_ginas_iniciais.pdf | 25.46 kB | Adobe PDF | View/Open | |
1_introdu__o.pdf | 61.44 kB | Adobe PDF | View/Open | |
2_allegretto_con_moto.pdf | 2.76 MB | Adobe PDF | View/Open | |
3_m_sica.pdf | 3.98 MB | Adobe PDF | View/Open | |
4_conclus_o.pdf | 28.88 kB | Adobe PDF | View/Open | |
5_bibliografia.pdf | 19.77 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.