Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9DVFXA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Ligia Dias Barbosapt_BR
dc.contributor.referee1Elizabeth Mendes das Gracaspt_BR
dc.creatorAna Maria Ramos da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T19:06:51Z-
dc.date.available2019-08-12T19:06:51Z-
dc.date.issued2012-05-18pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9DVFXA-
dc.description.abstractThe prenatal and birth are unique moments for each woman and a special experience in the family universe. Health professionals have an important role as educators throughout all stages of pregnancy-puerperal cycle. The work aims to conduct a literature review on the scientific production related to health education in prenatal care. To this end, we carried out a search of studies published in journals indexed in LILACS and BDENF. The study population consisted of 110 articles and a sample of 07. The study showed that 71.4% of the surveyed articles address the importance of the woman's participation in the educational process to obtain a transformation, while 14.3% reflect the importance of inclusion of the nurse as a member of the family health team in action prenatal education. 14.3% was also shown the importance in a systematic way of men in the scenarios of health care during the prenatal period, contributing to the deepening of relations between the couple and the group. The study shows that nurses are not only conducting research on prenatal care, but also other professionals such as physiotherapists, doctors, dentists, pharmacists and biologists, which shows and confirms how important health education in prenatal care. The study allows us to say that the success of health education in prenatal care is linked to various factors such as implementation of operational groups formed by mutiprofissional team, that team being co-responsible along with nursing and pregnant women, abandoning the traditional view only transmit knowledge, but to exchange experiences through dialogue, dynamics, among other possibilities.pt_BR
dc.description.resumoO pré-natal e nascimento são momentos únicos para cada mulher e uma experiência especial no universo familiar. Os profissionais de saúde têm um papel importante como educadores no decorrer de todas as etapas do ciclo grávido-puerperal. O trabalho tem como objetivo realizar uma revisão bibliográfica da literatura sobre as produções científicas relacionadas à educação em saúde no pré-natal. Para tanto, realizou-se uma busca em estudos publicados em periódicos indexados nas bases de dados LILACS e BDENF. A população desse estudo foi constituída por 110 artigos e uma amostra de 07. O estudo mostrou que 71,4% dos artigos pesquisados tratam da importância da participação da gestante no processo educativo para obtenção de uma ação transformadora, enquanto que 14,3% retratam a importância do enfermeiro enquanto membro da equipe de saúde da família, nas ações educativas no pré-natal. Também com 14,3% foi evidenciado a importância da inclusão de forma sistemática dos homens nos cenários de atenção a saúde no pré-natal, contribuindo no aprofundamento das relações do casal e do grupo. O estudo revela que não só enfermeiros estão realizando pesquisas sobre o pré-natal, mas também outros profissionais como fisioterapeutas, médicos, odontólogos, farmacêuticos e biólogos, o que mostra e confirma o quão importante é a educação em saúde no pré-natal. O estudo permite dizer que o sucesso da educação em saúde no pré-natal está ligado a vários fatores como implementação de grupos operativos formados por equipe mutiprofissional, sendo essa equipe co-responsável juntamente com a enfermagem e gestantes, abandonando a visão tradicional de somente transmitir conhecimentos, mas sim de troca de experiências através do diálogo, dinâmicas, dentre outras possibilidades.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subjectPré-natalpt_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titleEducação em saúde no pré-natal: uma revisão integrativapt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_ana_maria.pdf319.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.