Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-99FKEV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cesar Geraldo Guimaraespt_BR
dc.contributor.referee1Denilson Lopes Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Guilherme Massara Rochapt_BR
dc.contributor.referee3Carlos Magno Camargos Mendoncapt_BR
dc.contributor.referee4Eduardo Antônio de Jesuspt_BR
dc.creatorHenrique Codatopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T16:08:47Z-
dc.date.available2019-08-10T16:08:47Z-
dc.date.issued2013-06-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-99FKEV-
dc.description.abstractThis thesis aims to reflect on three different contemporary films: Mulholland Drive (David Lynch, 2001), Elephant (Gus Van Sant, 2003) and Tropical Malady (Apichatpong Weerasethakul, 2004), based on the figure of Double. Considering the film as a privileged space where subjectivity can be elaborated between characters and spectatorship and adopting a heuristic initiative founded on some notions deriving of psychoanalysis and anthropology fields, we intend to associate the singularity of each of these narratives to a specific psychic investment to the spectator considered as a desiring subject. Enhancing the multiple ways that the sight can be challenged in these movies, we investigate how desire operates trough these narratives employing the double as an asset. As the three modulations of Double, we selected the seduction as the figure that main represents Tropical Malady, the wander for Elephant and the fantasy for Mulholland Drive.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho discute as modulações do duplo em três produções do cinema contemporâneo: Cidade dos Sonhos (David Lynch,2001); Elefante (Gus Van Sant, 2003) e Mal dos Trópicos (Apichatpong Weerasethakul, 2004). Em um movimento de caráter exploratório, servindo-nos de leituras dos campos da psicanálise e da antropologia, consideramos o filme como um espaço privilegiado na elaboração das subjetividades, um agenciador de relações construídas tanto entre os personagens quanto entre a obra e o espectador. Destacamos as distintas formas de endereçamento do olhar presentes na especificidade de cada obra, procurando compreender, por meio da figura do duplo, de que forma o desejo atravessa, mobiliza e enlaça os sujeitos (personagens e espectadores) nessas narrativas. Chegamos, desse modo, a três modulações da figura do duplo: a sedução em Mal dos Trópicos, a errância em Elefante e a fantasia em Cidade dos Sonhos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDesejopt_BR
dc.subjectDuplopt_BR
dc.subjectEspectadorpt_BR
dc.subjectCinema contemporâneopt_BR
dc.subject.otherSud pralad (Filme)pt_BR
dc.subject.otherElephant (Filme)pt_BR
dc.subject.otherMulholland drive (Filme)pt_BR
dc.subject.otherComunicaçãopt_BR
dc.subject.otherComunicação de massapt_BR
dc.subject.otherDesejo no cinemapt_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.titleModulações do duplo: a crise do desejo no cinema contemporâneopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
capa_henri__1_.pdf5.03 MBAdobe PDFView/Open
tese___folha_de_rosto_sum_rio_.pdf163.58 kBAdobe PDFView/Open
tese_henrique_codato.pdf601.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.