Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AS9FQU
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cesar Geraldo Guimaraespt_BR
dc.contributor.referee1Claudia Cardoso Mesquitapt_BR
dc.contributor.referee2Roberta Oliveira Veigapt_BR
dc.contributor.referee3Rosângela Pereira de Tugnypt_BR
dc.contributor.referee4Mateus Araujo Silvapt_BR
dc.creatorPedro Cardoso Aspahanpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T22:13:19Z-
dc.date.available2019-08-12T22:13:19Z-
dc.date.issued2017-08-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-AS9FQU-
dc.description.abstractThis thesis intends to show the centrality of the filmic musicality in Straub-Huillet's work, who incorporate music to their cinema as aesthetic matter and way of thinking. The thesis discusses how compositional thinking of music contaminates compositional thinking in cinema, producing a complex affinity between Straub- Huillet's work and the aesthetics of serialism (understood in a broader sense). Then, it was necessary to comprehend the path that connects Bach to Schoenberg (fundamental references for the directors), passing through the twelve-tone technique, the later developments of serialism in music and its influence on the various expressions of experimental cinema, to find out the Straub-Huillet's proper formulation, from which the thesis extracts its aesthetic and political consequences through the analysis of four films: Un conte de Michel de Montaigne (A Tale by Michel de Montaigne, 2013), Klassenverhältenisse (Class Relations, 1984), Von heute auf morgen (From Today until Tomorrow, 1996) and Toute révolution est un coup de dés (Every Revolution is a Through of the Dice, 1977).pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho aborda a centralidade da musicalidade fílmica em Straub-Huillet, que incorporaram a música ao seu cinema como matéria estética e forma de pensar. A tese busca compreender como o pensamento composicional da música contamina o pensamento composicional do cinema, produzindo uma complexa afinidade entre o trabalho de Straub-Huillet e a estética do serialismo (compreendida em um sentido mais amplo). Para isso, foi preciso percorrer o caminho que conecta Bach a Schoenberg, referências fundamentais para os cineastas, passando pelo dodecafonismo, pelas conquistas posteriores do serialismo na música e a sua influência sobre as várias expressões do cinema experimental, até encontrar a formulação própria de Straub-Huillet, da qual buscamos extrair as consequências estéticas e políticas por meio da análise de quatro filmes: Un conte de Michel de Montaigne (Um conto de Michel de Montaigne, 2013), Klassenverhältenisse (Relações de Classe, 1984), Von heute auf morgen (De hoje para amanhã, 1996) e Toute révolution est un coup de dés (Toda revolução é um lance de dados, 1977).pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSchoenbergpt_BR
dc.subjectBachpt_BR
dc.subjectMúsicapt_BR
dc.subjectMusicalidade fílmicapt_BR
dc.subjectSerialismopt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectStraub-Huilletpt_BR
dc.subject.otherStraub, Jean-Marie, 1933-pt_BR
dc.subject.otherComunicaçãopt_BR
dc.subject.otherSerialismo (Música)pt_BR
dc.subject.otherSchoenberg, Arnold, 1874-1951pt_BR
dc.subject.otherBach, Johann Sebastian, 1685-1750pt_BR
dc.subject.otherHuillet, Danièle, 1936-2006pt_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.titleComposição musical e pensamento cinematográfico: a estética do serialismo no cinema de Straub-Huilletpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_pedro_aspahan.pdf9.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.