Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AS9FQU
Type: Tese de Doutorado
Title: Composição musical e pensamento cinematográfico: a estética do serialismo no cinema de Straub-Huillet
Authors: Pedro Cardoso Aspahan
First Advisor: Cesar Geraldo Guimaraes
First Referee: Claudia Cardoso Mesquita
Second Referee: Roberta Oliveira Veiga
Third Referee: Rosângela Pereira de Tugny
metadata.dc.contributor.referee4: Mateus Araujo Silva
Abstract: Este trabalho aborda a centralidade da musicalidade fílmica em Straub-Huillet, que incorporaram a música ao seu cinema como matéria estética e forma de pensar. A tese busca compreender como o pensamento composicional da música contamina o pensamento composicional do cinema, produzindo uma complexa afinidade entre o trabalho de Straub-Huillet e a estética do serialismo (compreendida em um sentido mais amplo). Para isso, foi preciso percorrer o caminho que conecta Bach a Schoenberg, referências fundamentais para os cineastas, passando pelo dodecafonismo, pelas conquistas posteriores do serialismo na música e a sua influência sobre as várias expressões do cinema experimental, até encontrar a formulação própria de Straub-Huillet, da qual buscamos extrair as consequências estéticas e políticas por meio da análise de quatro filmes: Un conte de Michel de Montaigne (Um conto de Michel de Montaigne, 2013), Klassenverhältenisse (Relações de Classe, 1984), Von heute auf morgen (De hoje para amanhã, 1996) e Toute révolution est un coup de dés (Toda revolução é um lance de dados, 1977).
Abstract: This thesis intends to show the centrality of the filmic musicality in Straub-Huillet's work, who incorporate music to their cinema as aesthetic matter and way of thinking. The thesis discusses how compositional thinking of music contaminates compositional thinking in cinema, producing a complex affinity between Straub- Huillet's work and the aesthetics of serialism (understood in a broader sense). Then, it was necessary to comprehend the path that connects Bach to Schoenberg (fundamental references for the directors), passing through the twelve-tone technique, the later developments of serialism in music and its influence on the various expressions of experimental cinema, to find out the Straub-Huillet's proper formulation, from which the thesis extracts its aesthetic and political consequences through the analysis of four films: Un conte de Michel de Montaigne (A Tale by Michel de Montaigne, 2013), Klassenverhältenisse (Class Relations, 1984), Von heute auf morgen (From Today until Tomorrow, 1996) and Toute révolution est un coup de dés (Every Revolution is a Through of the Dice, 1977).
Subject: Straub, Jean-Marie, 1933-
Comunicação
Serialismo (Música)
Schoenberg, Arnold, 1874-1951
Bach, Johann Sebastian, 1685-1750
Huillet, Danièle, 1936-2006
Cinema
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AS9FQU
Issue Date: 30-Aug-2017
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_pedro_aspahan.pdf9.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.