Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EABA-9H7HS3
Type: Monografias de Especialização
Title: Geometria fractal na educação básica
Authors: Graciele de Cassia Oliveira
First Advisor: Carmen Rosa Giraldo Vergara
First Referee: Paulo Antonio Fonseca Machado
Second Referee: Alberto Berly Sarmiento Vera
Abstract: Este trabalho teve como objetivo o estudo da Geometria Fractal na educação básica, citando a importância de trabalhar com conhecimentos atuais nas aulas de matemática de maneira inovadora. De modo geral, o ensino de Matemática segue sempre a mesma rotina. Com o intuito de mostrar que é possível fugir do tradicionalismo, é importante que o professor apresente conteúdos ligados ao contexto doaluno. A ideia de estudar essa geometria se deve ao fato dela ser mais precisa para descrever as formas presentes na natureza, numa couve-flor, samambaia, nuvem e etc, já a Geometria Euclidiana apenas as formas geométricas, levando o aluno a perceber a sua relação com os elementos do cotidiano, fazendo conexões com a Matemática e o mundo da Natureza, explorando-a por caminhos não-analíticos. Diantedisso foram propostas diversas atividades desenvolvidas em sala de aula, para que alguns desses conceitos sejam compreendidos.
Abstract: This work aimed to study the fractal geometry in basic education, citing the importance of working with current knowledge in mathematics lessons in innovative ways. Overall, the teaching of mathematics always follows the same routine. In order to show that it is possible to escape from traditionalism, it is important that the teacher presents content related to the context of the student. The idea of studying this geometry is due to the fact that it is more accurate to describe shapes found in nature, a cauliower, fern, sky etc., now only the Euclidean geometric shapes,leading the student to realize his relationship with the elements of everyday life, making connections with mathematics and the world of Nature, by exploiting the non-analytic paths. Therefore proposals were many activities in the classroom, so that some of these concepts are understood.
Subject: Matemática Ensino
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/EABA-9H7HS3
Issue Date: 13-Mar-2014
Appears in Collections:Especialização em Matemática Para Professores

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monograciele__1_.pdf2.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.