Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAP-B8HHHE
Type: Tese de Doutorado
Title: Desvios na imagem - acerca de um cinema sobre o controle: um estudo dos filmes O vídeo de Benny, Violência gratuita e Caché, de Michael Haneke
Authors: Ursula de Almeida Rosele
First Advisor: Ana Lucia Menezes de Andrade
First Referee: Nisio Antonio Teixeira Ferreira
Second Referee: Luiz Carlos Gonçalves de Oliveira Junior
Third Referee: Érika Savernini Lopes
metadata.dc.contributor.referee4: José Ricardo da Costa Miranda Junior
Abstract: Esta tese coteja O Vídeo de Benny (Benny´s Video, 1992), Violência Gratuita (Funny Games, 1997) e Caché (2005), três filmes do diretor austríaco-alemão Michael Haneke, a partir do que se denominou desvios na imagem. O termo foi utilizado como referência a recursos videográficos de manipulação, tais como rebobinar, acelerar e pausar as imagens desses filmes, pelos seus personagens. Esses mecanismos reflexivos são empregados com diferentes fins, e em circunstâncias diversas, revelando aspectos fundamentais da obra de Haneke. A partir de estratégias de identificação e distanciamento, o diretor constrói um cinema rígido e controlador que problematiza os artifícios da representação cinematográfica, dando a ver sua ácida crítica à sociedade pós-moderna e ao cinema mainstream hollywoodiano.
Abstract: This thesis investigates Benny´s Video (1992), Funny Games (1997) and Hidden (Caché, 2005), three films from the austrian-german movie diretor Michael Haneke, regarding what we named image detour. The term was used as reference to manipulative videografic resources, like rewinding, fast-forwarding and pausing these movies´ images, by it´s characters. Those reflexive devices are employed with different purposes, and in diverse circumstances, and reveal fundamental aspects from Haneke´s work. From strategies of identification and distance, the director constructs a rigid and controlling cinema, which problematizes the artifices of cinematographic representation, which unfolds its acid criticism to the postmodern society and Hollywood mainstream cinema.
Subject: Haneke, Michael
Diretores e produtores de cinema
Cinema
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/EBAP-B8HHHE
Issue Date: 21-Oct-2017
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tesefinalcorrigidaursularoselle.pdf11.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.