Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XNLM3
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | Questionamentos sobre a atuação do Regente: o ensino da Performance |
Authors: | Silvio Cesar Lemos Viegas |
First Advisor: | Oiliam Jose Lanna |
First Referee: | Antonio Lincoln Campos de Andrade |
Second Referee: | André Luiz de Campello Duarte Cardoso |
Abstract: | Esta dissertação busca pesquisar o ensino na formação acadêmica de jovens estudantes de regência, visando a sua performance, a busca pela verdade interpretativa, suas liberdades de escolha e individualismo, suas limitações, sua relação com a Orquestra, e as condições, dificuldades e liberdades que se pode ter em uma execução. Para tanto, foi usada uma bibliografia baseada, fundamentalmente, em depoimentos de renomados músicos e entrevistas realizadas com três reconhecidos regentes brasileiros da atualidade. As informações coletadas visam encontrar respostas às inúmeras variáveis que se apresentam diante do regente enquanto intérprete. Ao verificar como a atividade é encarada por eles em diversas situações profissionais, e, ao coletar estas informações, o objetivo deste trabalho é avançar nesta discussão tão ampla que é a interpretação por parte de um regente junto a um organismo musical vivo e pensante. |
Abstract: | It is the objective of this dissertation to study the teaching in the academic training of young learners of conducting, aiming at their performance, the search for a true performance, their freedom of choice and individualism, their limitations, their rapport with the orchestra and the conditions, hindrances, and liberties that they might have in the practice of their work. In order to reach that objective, we have made use of a bibliography based especially on the testimony of renowned musicians, as well as on interviews conducted with three noted contemporary Brazilian conductors. The data collected aim at finding the answer to the numerous variables which are presented to the conductor as an interpreter, to the way the activity is seen by them in the various professional situations, and, after amassing such information, it is our goal to offer a step forward in the broad discussion which is the interpretation of a conductor before a living and thinking musical organism. |
Subject: | Regência Instrução e ensino Musica Música orquestral Análise, apreciação |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XNLM3 |
Issue Date: | 3-Jul-2009 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_final_de_mestrado___revisada.pdf | 617.21 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.