Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-7WSJPB
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Angelica Melendi de Biasizzopt_BR
dc.contributor.referee1Wanda de Paula Tofanipt_BR
dc.contributor.referee2Márcio Orlando Seligmann Silvapt_BR
dc.creatorLais Myrrhapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T07:10:45Z-
dc.date.available2019-08-10T07:10:45Z-
dc.date.issued2007-10-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-7WSJPB-
dc.description.abstractDeparting from Walter Benjamins and Roland Barthes photography theory, we will go through the constellation of themes that deals with the construction and permanence of monuments, memories and the values given to obejcts or images. Distance and absence, as thought by theseauthors, will be regarded as fundamental questions. Equal weight will be given to punctual analysis of some works from artists such as Nan Goldin, Christian Boltanski, Rosângela Rennó, Joseph Beuys, Rachel Whiteread, Susan Hiller, Félix González-Torres and On Kawara. In them we will try to detect strategies and allegories on the relation memory / oblivion. At the same time, well try to see these works as vehicles of reinsertion of the memento mori in contemporary capitalists societies that, paradoxically, tries to put away the idea of death, throwing themselves in an unstoppable consumism that postulates as dead everything that has just born.pt_BR
dc.description.resumoA partir da teoria da fotografia em Walter Benjamin e em Roland Barthes faremos algumas incursões pelas temáticas que envolvem a construção e permanência dos monumentos, das memórias e dos valores atribuídos aos objetos e às imagens. Destacaremos como questões fundamentais a distância e a ausência tal como pensada por esses autores. O mesmo peso terá ainda a análise pontual de algumas obras de Nan Goldin, Christian Boltanski, Rosângela Rennó, Joseph Beuys, Rachel Whiteread, Susan Hiller, Félix González- Torres e On Kawara. Nelas buscaremos detectar estratégias e alegorias sobre a relação memória/esquecimento. Ao mesmo tempo, tentaremos pensar essas obras como veículos de reinserção do memento mori nas sociedades capitalistas contemporâneas que paradoxalmente tentam afastar a idéia da morte, se lançando num consumismo desenfreado que decreta já morto tudo o que acaba de nascer.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectWalter Benjaminpt_BR
dc.subjectRoland Barthespt_BR
dc.subjectarbitrariedadespt_BR
dc.subject.otherArte contemporâneapt_BR
dc.subject.otherArte moderna Séc XXIpt_BR
dc.subject.otherMemóriapt_BR
dc.subject.otherBenjamin, Walter, 1892-1940pt_BR
dc.subject.otherFotografia e anti-monumentopt_BR
dc.subject.otherBarthes, Roland, 1915-1980pt_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc)pt_BR
dc.titleSobre as possibilidades da impermanência: Fotografia e monumentopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lais_myrrha_2007_mestrado_eba.pdf6.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.