Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8QMLSH
Type: | Tese de Doutorado |
Title: | O conhecimento epistemológico e o conhecimento em arte: análise de paradigmas do século XXI sob enfoque transdisciplinar |
Authors: | Fabricio Andrade Pereira |
First Advisor: | Lucia Gouvea Pimentel |
First Referee: | Amadeu Roselli Cruz |
Second Referee: | Maria Christina de Souza Lima Rizzi |
Third Referee: | Hercules Toledo Correa |
metadata.dc.contributor.referee4: | GLAUCIA MARIA DOS SANTOS JORGE |
Abstract: | Esta tese aborda interlocuções entre o conhecimento em Arte/Educação e em Ensino de Arte com possíveis abordagens a partir de paradigmas contemporâneos em Filosofia da Arte, Sociologia da Arte, Psicologia Cognitiva e Ciências Psicológicas. Propõe o conceito de Objeto Estendido para o Ensino de Arte. Discute, a partir de referências textuais, aspectos sobre o Conhecimento, a Memória, a Linguagem, a Percepção como elementos fundamentais para a arte/educação e para o ensino de Arte. |
Abstract: | This thesis addresses dialogues between the knowledge on Art/Education and Art Education with possible approaches departing from contemporary paradigms in Philosophy of Art, Sociology of Art, Cognitive Psychology and Psychological Science. It proposes the concept of Extended Object to Art Education. It discusses, based on textual references, aspects of knowledge, of Memory, of Language and of Perception as key elements for Art/Education and Art Education. |
Subject: | Arte e educação Séc XXI Teoria do conhecimento Arte Aspectos sociais Artes Psicologia da aprendizagem Arte Filosofia Arte Estudo e ensino Arte e sociedade Séc XXI |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8QMLSH |
Issue Date: | 7-Jul-2011 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_fabricio_andrade.pdf | 788.76 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.