Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33458
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Roberta de Oliveira Veigapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4890490493310121pt_BR
dc.contributor.advisor2Anna Karina Castanheira Bartolomeupt_BR
dc.contributor.advisor-co1Anna Karina Castanheira Bartolomeupt_BR
dc.contributor.referee1Claudia Cardoso Mesquitapt_BR
dc.contributor.referee2Glaura Aparecida Siqueira Cardoso Valept_BR
dc.contributor.referee3Júlia Gonçalves Declié Fagiolipt_BR
dc.creatorLetícia Marotta Pedersoli de Oliveirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2225920759910393pt_BR
dc.date.accessioned2020-05-15T11:16:22Z-
dc.date.available2020-05-15T11:16:22Z-
dc.date.issued2019-12-09-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33458-
dc.description.abstractThe proposal of the dissertation “Cinematographic forms of remembrance of the military dictatorship by women: an analysis of the film Identification Photos,” is to investigate to what extent the cinema made by and with women, by remembering the Brazilian civil-military dictatorship, is capable of - through from researching archives, vestige montage, and testimonies - telling the story in opposition and reconstructing the memory of those who resisted the forms of oppression of the period. Focusing on the analysis of the formal strategies and narratives of Anita Leandro's Identification Photos (2014), it is of particular interest to the specificities of women's presence in the history of the Brazilian civil-military dictatorship and how this against-the-grain filmic writing activates, aesthetically and politically, the memory, the body and the feminine.pt_BR
dc.description.resumoA proposta da dissertação “Formas cinematográficas de rememoração da ditadura militar pelas mulheres: uma análise do filme Retratos de Identificação” é investigar em que medida o cinema feito por e com mulheres, ao rememorar a ditadura civil-militar brasileira, é capaz de – através da pesquisa dos arquivos, da montagem dos vestígios, e dos testemunhos – contar a história a contrapelo e reconstruir a memória daquelas que resistiram às formas de opressão do período. Focando na análise das estratégias formais e narrativas do filme Retratos de Identificação (2014), de Anita Leandro, interessa particularmente às especificidades da presença feminina na história da ditadura civil-militar brasileira e como essa escrita cinematográfica aciona, estética e politicamente, a memória, o corpo e o olhar feminino.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRememoraçãopt_BR
dc.subjectDitadurapt_BR
dc.subjectVestígiopt_BR
dc.subjectArquivopt_BR
dc.subjectTestemunhopt_BR
dc.subjectMulherpt_BR
dc.titleFormas cinematográficas de rememoração da ditadura militar pelas mulheres : uma análise do filme Retratos de identificaçãopt_BR
dc.title.alternativeCinematographic forms of remembrance of the military dictatorship by women : an analysis of the film Identification photospt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_leticiamarotta_.pdf4.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.