Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/33458
Type: | Dissertação |
Title: | Formas cinematográficas de rememoração da ditadura militar pelas mulheres : uma análise do filme Retratos de identificação |
Other Titles: | Cinematographic forms of remembrance of the military dictatorship by women : an analysis of the film Identification photos |
Authors: | Letícia Marotta Pedersoli de Oliveira |
First Advisor: | Roberta de Oliveira Veiga |
metadata.dc.contributor.advisor2: | Anna Karina Castanheira Bartolomeu |
First Co-advisor: | Anna Karina Castanheira Bartolomeu |
First Referee: | Claudia Cardoso Mesquita |
Second Referee: | Glaura Aparecida Siqueira Cardoso Vale |
Third Referee: | Júlia Gonçalves Declié Fagioli |
Abstract: | A proposta da dissertação “Formas cinematográficas de rememoração da ditadura militar pelas mulheres: uma análise do filme Retratos de Identificação” é investigar em que medida o cinema feito por e com mulheres, ao rememorar a ditadura civil-militar brasileira, é capaz de – através da pesquisa dos arquivos, da montagem dos vestígios, e dos testemunhos – contar a história a contrapelo e reconstruir a memória daquelas que resistiram às formas de opressão do período. Focando na análise das estratégias formais e narrativas do filme Retratos de Identificação (2014), de Anita Leandro, interessa particularmente às especificidades da presença feminina na história da ditadura civil-militar brasileira e como essa escrita cinematográfica aciona, estética e politicamente, a memória, o corpo e o olhar feminino. |
Abstract: | The proposal of the dissertation “Cinematographic forms of remembrance of the military dictatorship by women: an analysis of the film Identification Photos,” is to investigate to what extent the cinema made by and with women, by remembering the Brazilian civil-military dictatorship, is capable of - through from researching archives, vestige montage, and testimonies - telling the story in opposition and reconstructing the memory of those who resisted the forms of oppression of the period. Focusing on the analysis of the formal strategies and narratives of Anita Leandro's Identification Photos (2014), it is of particular interest to the specificities of women's presence in the history of the Brazilian civil-military dictatorship and how this against-the-grain filmic writing activates, aesthetically and politically, the memory, the body and the feminine. |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/33458 |
Issue Date: | 9-Dec-2019 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação_leticiamarotta_.pdf | 4.56 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.