Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52458
Type: Artigo de Periódico
Title: Material didático de português língua adicional para o curso preparatório PEC-G na UFMG
Other Titles: Portuguese Additional Language (PLA) didactic material in a preparatory course for PEC-G at UFMG
Authors: Henrique Rodrigues Leroy
André de Souza Figueiredo Freitas
Camila de Sousa Santos
Milena Maria Ferreira de Paula
Silvana Maria Mamani
Abstract: O presente estudo, de natureza qualitativa, descritiva e exploratória, objetiva avaliar uma unidade didática para o ensino de Português Língua Adicional (PLA) em um curso preparatório para o Certificado de Proficiência em Língua Portuguesa para Estrangeiros (Celpe-Bras) no contexto do Programa Estudante-Convênio de Graduação (PEC-G) na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Busca-se investigar quais tarefas integram Metodologias Ativas e Letramento Crítico em relação aos critérios de avaliação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e do exame Celpe-Bras. Os resultados da análise indicam que a proposta promove a integração das habilidades comunicativas e busca contribuir com a autonomia e com reflexões mais críticas dos aprendizes.
Abstract: The present study, of qualitative, descriptive and exploratory nature, aims to evaluate a didactic unit for Portuguese as an Additional Language teaching in a Certificate of Proficiency in Portuguese for Foreigners (Celpe-Bras Examination) preparatory course in the context of the Undergraduate Student Agreement Program (PEC-G) at the Federal University of Minas Gerais (UFMG). It is intended to investigate which tasks integrate Active Learning and Critical Literacy, regarding the evaluation criteria of the National Common Core Curriculum (BNCC) and the Celpe-Bras Examination. The results of the analysis indicate that the proposal promotes integration of communication skills and seeks to contribute to the autonomy and to more critical reflections of the apprentices.
Subject: Linguística-metodologia
Prática de ensino
Lingua portugesa-estudo e ensino-falantes estrangeiros
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.33871/nupem.2020.12.26.07-24
URI: http://hdl.handle.net/1843/52458
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/article/view/5615
metadata.dc.relation.ispartof: Revista NUPEM
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.