Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61337
Type: Artigo de Periódico
Title: Ensino de matemática na EJA em tempos de pandemia: contribuições para o planejamento a partir das ideias de Paulo Freire
Other Titles: Teaching Mathematics at EJA in times of pandemic: contributions to planning based on Paulo Freire's ideas
Authors: Ana Rafaela Correia Ferreira
Iandra Rebeca Ricelle de Oliveira
Patrícia Gomes Laranjo Stockler de Mello
Abstract: Este trabalho apresenta reflexões sobre o planejamento escolar de ensino remoto para a disciplina de Matemática em dois anos escolares do Projeto de Ensino Fundamental de Jovens e Adultos -2° segmento do Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais. Para este planejamento, realizamos diversos estudos sobre EJA, ensino de Matemática e educação popular. Em Paulo Freire,tomamos, especialmente, as concepções de diálogo como fundamental no desenvolvimento do processo pedagógico, reconhecendo a prática educativa como uma prática política. A partir disso, pudemos elaborar uma proposta pedagógica específica, que levasse em consideração os anseios e as particularidades dos nossos estudantes jovens, adultos ou idosos em uma perspectiva de educação popular e emancipatória.
Abstract: This work presents reflections on the remote teaching school planning for Mathematics discipline in two school years of the Youth and Adult Elementary Education Project -2nd Segment of the Pedagogical Center of the Federal University of Minas Gerais. For this planning, we carried out several studies on EJA, Mathematics teaching and popular education. In Paulo Freire, we take, especially as conceptions of dialogue, as fundamental in the development of the pedagogical process, recognizing educational practice as a political practice. From this, we were able to elaborate a specific pedagogical proposal, which took into account the concerns and particularities of our young, adult or elderly students in a perspective of popular and emancipatory education.
Subject: Matemática - Estudo e ensino
Educação de jovens e adultos
Aprendizagem
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Rights: Acesso Restrito
URI: http://hdl.handle.net/1843/61337
Issue Date: 2021
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/27112
metadata.dc.relation.ispartof: Pedagogia em Ação
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.